سلامت

هشدار مهم پژوهشگاه هواشناسی برای ۲۲ تا ۲۴ خرداد

از امروز تا پنجشنبه (۲۲ تا ۲۴ خرداد) گرد و خاک ایران و کشورهای همسایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، بر اساس اعلام پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو،‌ از امروز تا پنجشنبه (۲۲ تا ۲۴ خرداد) گرد و خاک با شدت‌های مختلف ایران و کشورهای همسایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جدیدترین گزارش بروزرسانی شده پیش‌بینی گردوخاک ایران و ۲۳ کشور همسایه بر مبنای خروجی مدل WRF-CHEM مرکز بین المللی مطالعات گردوخاک پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از ۲۲ تا ۲۴ خرداد ماه سال ۱۴۰۳ تولید و ارائه شد که بر اساس آن برای روز امروز( ۲۲ خرداد ماه) گردوخاک با شدت قابل توجهی روی عراق، غرب عربستان، جنوب عمان، جنوب ایران، جنوب پاکستان، غرب قزاقستان و ازبکستان و با شدت کمتر روی مصر، سودان، غرب ایران، نیمه شمالی ترکمنستان و مرز مشترک عمان و یمن پیش بینی می ‌شود.

طی این روز گرد و خاک در ایران با شدت قابل توجهی روی جنوب سیستان و بلوچستان، غرب ایلام، غرب کرمانشاه و غرب هرمزگان، با شدت کمتر در استان‌های غربی و شمال غربی شامل خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، همدان، لرستان و مرز مشترک فارس و بوشهر همچنین در استان‌های شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، شمال شرقی خراسان رضوی، آذربایجان شرقی با شدت بسیار کمتر مشاهده خواهد شد.

طی روز چهارشنبه (۲۳ خرداد ماه) انتظار می‌رود غلظت گردوخاک در شمال مصر، جنوب عمان و یمن، شمال دریای سرخ، شمال دریای خزر و سواحل شرقی آن شامل کشورهای قزاقستان، شمال ترکمنستان، مرز مشترک دریای خزر و روسیه همچنین شرق عربستان و غرب و جنوب غرب ایران نسبت به روز قبل افزایش خواهد داشت.

بیشترین غلظت گردوخاک روی ایران، در جنوب سیستان ‌و بلوچستان، بوشهر، مرز مشترک خوزستان، ایلام و لرستان پیش ‌بینی شده است. گردوخاک با شدت کمتر در خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، جنوب اردبیل، جنوب زنجان، همدان، لرستان، اراک، هرمزگان و شمال گیلان مشاهده خواهد شد همچنین در استان‌های غرب اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی و رضوی، البرز، قزوین، تهران، قم و مرکز سمنان با شدت کم پیش‌بینی می‌شود.

طی روز پنجشنبه (۲۴ خرداد) گردوخاک روی سواحل غربی و شرقی دریای سرخ، عراق، کویت، جنوب سوریه، عمان، جنوب یمن، بخش‌های غربی و شرقی عربستان، پاکستان، افغانستان، دریای خزر و سواحل غربی و شرقی آن، شرق آذربایجان، ترکمستان، قزاقستان، ترکمنستان و مرز مشترک دریای خزر و روسیه با شدت‌های مختلف گسترده‌تر خواهد شد.

روی ایران به‌جز شمال کرمان، شرق اصفهان، یزد، شرق فارس و شمال اردبیل سایر استان‌ها شاهد گردوخاک با شدت‌های مختلف خواهند بود و بیشترین شدت گردوخاک روی بوشهر، غرب فارس، جنوب و مرکز خوزستان و جنوب شرقی سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

گزارش پیش بینی گردوخاک کشور با اهداف پژوهشی در زمان های وقوع رخداد گردوخاک، توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور تهیه و تولید می شود. به همین منظور این گزارش به صورت روزانه (به جز روزهای تعطیل) بروزرسانی و اطلاع رسانی می شود. علاقه‌مندان می‌توانند به منظور دسترسی به پیش‌بینی نقطه‌ای کمیت هایی همچون غلظت گردوخاک، باد و دما در ایستگاه‌های موجود در منطقه به سایت www.dust.rimas.ac.ir مراجعه کنند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا