دانش و فناوری

‏«حجیم‌خواری» باعث کاهش وزن می‌شود؟

شیلا کادوگان، متخصص تغذیه، در این مورد می‌گوید: «معده را از غذاهایی که کالری کمتری دارند پر کنید تا فضای کمتری برای غذاهایی باقی بماند که شما را از رژیم‌ غذایی‌ مطلوبتان دور می‌کند.»

به گزارش نیویورک‌ پست، مواد غذایی به دو گروه تقسیم می‌شوند: مواد غذایی حجیم و مواد غذایی کم‌حجم.

مواد غذایی حجیم یا به‌اصطلاح شکم‌پرکن را می‌توان به مقدار زیاد مصرف کرد، اما در مصرف مواد غذایی کم‌حجم باید اعتدال را رعایت کرد.

نمونه‌هایی از غذاهای شکم‌پرکن که معمولا از فیبر و آب سرشارند عبارت‌اند از: هندوانه، کاهو، کدو سبز، مرکبات، اسفناج، سفیده تخم‌مرغ، خیار، کرفس، بلغور جو دوسر، و میوه‌هایی حاوی فیبر زیاد مانند سیب و انواع توت‌ها.

برخی از غذاهای کم‌حجمی که از نظر کالری متراکم‌ترند این‌ها هستند: روغن، میوه‌های خشک، عسل، شیره درخت افرا، پنیر، آجیل، و کره دانه‌های روغنی.

آیا حجیم‌خواری به کاهش وزن کمک می‌کند؟
اگر درست حجیم‌خواری کنیم، بله می‌تواند مفید واقع شود. حجیم‌خواری با هدف کمک به کاهش وزن به برنامه‌ریزی مناسب نیاز دارد.

به اعتقاد کادوگان،‌ این شیوه غذا خوردن به این دلیل مانع کاهش وزن است که پس از صرف وعده غذایی حجیم و کم‌کالری احساس سیری و رضایت نداریم.

به بیان او، غذاهای کم‌حجم حاوی مقدار زیادی مواد مغذی مانند فیبر و همچنین ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف، در مقایسه با غذاهای حجیم، به‌معنای واقعی کلمه جای بیشتری می‌گیرند. این غذاها معده را پر و شما را سیر و راضی نگه می‌دارند.

به گفته کادوگان، اگر مصرف میوه‌ و سبزیجات بخش منظمی از رژیم غذایی شما نیست، حجیم‌خواری اساسا شروع خوبی است، زیرا جای کمتری برای غذاهای پرکالری مانند فست فود و محصولات پخته باقی می‌گذارد.

آیا حجیم‌خواری زیان دارد؟
کادوگان تاکید دارد که حجیم‌خواری، درست مانند هر رژیم غذایی دیگری، فقط در صورتی مفید است که همه نیازهای بدن به مواد مغذی را برآورده کند.

هیچ رژیم غذایی نباید باعث شود که کیفیت غذا خوردن‌ به خطر بیفتد. به یاد داشته باشید که کیفیت مهم‌تر از کمیت است. بنابراین، خیلی خودتان را درگیر صرف کم‌کالری‌ترین غذای در دسترس نکنید.

به‌عنوان مثال، نوشابه رژیمی هیچ کالری ندارد. بنابراین، به صرف تعریفی که از حجیم‌خواری می‌شود، می‌توان آن را به مقدار زیاد مصرف کرد. اما باید به یاد داشت که نوشابه رژیمی هیچ ارزش غذایی ندارد.

آب‌پرتقال در مقایسه با نوشابه رژیمی کالری بیشتری دارد و ممکن است جزو نوشیدنی‌های کم‌کالری انتخابی شما نباشد، اما ویتامین ث و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها را تامین می‌کند و به همین دلیل بر نوشابه برتری دارد.

در انتخاب خوراکی‌ها باید به عوامل دیگری نیز توجه کرد. کارشناسان معتقدند حجیم‌خواری ممکن است باعث نفخ و ناراحتی‌های گوارشی شود، زیرا بسیاری از غذاهای پرحجم و کم‌کالری فیبر زیادی دارند.

به باور کادوگان،‌ احساس سیری فقط بخشی از حس رضایت پس از صرف غذا است. برای ادامه دادن درازمدت به هر نوع رژیم غذایی، باید از غذایی که می‌خورید لذت هم ببرید.

او با تاکید بر اینکه حجیم‌خواری نباید بر مصرف مواد غذایی مغذی اولویت داشته باشد گفت: «هیچ دلیلی ندارد که از خوردن چربی، کربوهیدرات، یا دیگر خوراکی‌های مغذی پرهیز کامل کنید.»

منبع ایتنا
آگهی
دکمه بازگشت به بالا