دانش و فناوری

دانشگاه مهارت محور با دروس کاربردی؛ پیش قراول تحقق فرمان رهبری


دانشگاه‌ها پیش قراول تحقق فرمان مقام معظم رهبری در «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» هستند، برای این امر دانشگاه‌ها باید دانشجویان تولیدگر و اشتغال‌زا تربیت کنند، مسوولان آموزش عالی درباره اینکه دانشگاه‌ها چگونه می‌توانند این وظیفه را محقق کنند، صحبت کردند.

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ مقام معظم رهبری امسال را سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» عنوان کردند و مسوولان وزارت علوم و روسای دانشگاه خود را برای تحقق این فرمان مقام معظم رهبری پیش‌قراول می‌دانند چرا که دانشگاه‌ها نقش مهمی در تربیت دانشجوی تولیدگر و اشتغال‌آفرین دارد.

اما دانشگاه‌ها چطور می‌توانند دانشجویانی تربیت کنند که این دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی بتوانند تولید دانش بنیان داشته باشند و اشتغال را توسعه دهند؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید نگاهی بر کارکرد دانشگاه‌های امروز جهان داشته باشیم، دانشگاه در نسل‌های گذشته محلی برای تدریس تئوری بود، چندی گذشت و دانشگاه‌های نسل دوم با رویکرد پژوهش محوری کار خود را ادامه دادند، پس از آن دانشگاه‌ها به سمت کارآفرینی متحول شدند و سپس رویکرد دانشگاه‌ها به سمت مأموریـت آموزشـی، پژوهشی، کارآفرینی و مبتنی بر فن‌آوری نرم تغییر یافت.

با اطلاع از این رویکردهای دانشگاه‌ها می‌توانیم پاسخ سوال‌مان را دریابیم که دانشگاه‌ها چطور می‌توانند دانشجویانی برای بازار کار تربیت کنند. بله، اگر دانشگاه‌هایی با مأموریت کارآفرینی داشته باشیم که حتی سرفصل دروس در این دانشگاه‌ها مبتنی بر کسب مهارت باشد دانشجویان فارغ‌التحصیل چنین دانشگاه‌هایی می‌توانند بلافاصله پس از اتمام تحصیل وارد بازار کار شده و حتی خودشان کارآفرین باشند و اشتغال را در کشور توسعه دهند.

البته چند سالی است که این رویکرد بر دانشگاه‌های کشور حاکم شده و دولت سیزدهم نیز از ابتدای فعالیت بر مهارت محوری دانشگاه‌ها تأکید داشته است.

* ضرورت کاربردی کردن دروس دانشگاهی برای جلوگیری از آسیب به آموزش عالی

حتی محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنرانی خود در مجلس برای اعلام برنامه‌های خود در صورت انتصابش به عنوان وزیر نیز بر کاربردی کردن سرفصل دروس و مهارت محوری دانشگاه‌ها تأکید کرد.

البته که این مسأله بسیار هم حائز اهمیت است و اگر سرفصل دروس دانشگاهی کشور به سمت مهارت محوری نرود چه بسا آسیب‌های بسیاری را در آموزش عالی شاهد خواهیم بود.

اگر دانشجویان می‌خواهند وارد بازار کار شوند باید دانش، مهارت و نگرش یکسان با بازار کار داشته باشند و این دانش و مهارت از دانشگاه به آن‌ها آموخته می‌شود.

درباره این مسائل با مسوولان دانشگاهی کشور نیز گفت‌وگو کردیم تا نظر آن‌ها را هم جویا شویم و بدانیم آیا برای مهارت محور کردن دانشگاه‌ها برنامه‌ای دارند یا خیر.

* تأکید مسوولان آموزش عالی کشور بر کاربردی شدن سرفصل دروس

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از برنامه‌ریزی‌ها برای تغییر در سرفصل دروس دانشگاهی در راستای کاربردی شدن خبر داده و گفت: برای ارتقا و توسعه دامنه فعالیت دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم که یکی از برنامه‌های ما در این زمینه بازنگری و به روز رسانی سرفصل دروس با موضوع مهارت محوری است.

وزیر علوم با بیان اینکه موضوع مهارت افزایی در جغرافیای فراغت دانشجویان مغفول واقع شده است، عنوان کرد:  باید از پتانسیل کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها برای انجام فعالیت‌های فوق برنامه آموزشی با جنبه مهارتی و کاربردی بهره‌گیری کنیم

 

 

زلفی‌گل اظهار داشت: به طور کلی تحقیقات به سه دسته بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای تقسیم می‌شود که در حال حاضر وزارت علوم، بیشتر روی بحث تحقیقات بنیادی برنامه‌ریزی کرده است اما در این دوره من تلاش می‌کنم ضمن حفظ آن جایگاه و رتبه علمی در منطقه، یک سیستم جدید انگیزشی و سنجشی ایجاد کنیم که تحقیقات کاربردی هم در آن بروز و ظهور بیشتری داشته باشد.

وزیر علوم گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای الگو و محور و مدار آموزش مهارتی محور در کشور است،   به همین دلیل دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید در این دوره به طور ویژه مور توجه قرار گیرد.

عرفان خسرویان سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز با بیان اینکه این دانشگاه قصد دارد عملگرا بوده و نیروی کار ماهر تربیت کند، راهکاری را برای این امر بیان کرده و گفت: دغدغه‌ خانواده‌ها این است که فرزندان‌شان بیکار نباشند، در این زمینه دولت سیزدهم در حوزه مهارت رویکرد بسیار مثبتی دارد و مبنای دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز حرکت به سمت بازار و صنعت است، به طور کلی در مراکز دانشگاهی به رشد خوبی رسیده‌ایم، اما باید تعدادی از آن‌ها با هم ادغام شوند.
به گفته وی، دانشجویان فنی و حرفه‌ای معرق‌کاری می‌کنند، گلیم می‌بافند، طراحی مد و لباس می‌کنند اما از طرفی، موانع فروش وجود دارد، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، به لحاظ فیزیکی و منابع انسانی ارزان، زیرساخت‌ها را دارد اما برای تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها به مشارکت بخش خصوصی نیاز است.

در این زمینه با مریم سلیمی پژوهشگر و مدرس دانشگاه نیز گفت‌وگو کردیم؛ وی برگزاری دوره‌های کارورزی را یکی از راهکارها برای آشنایی افراد با شغل و محیط کار عنوان کرده و گفت: کارورزی به نوعی نقطه تلاقی بین دانشگاه و بازار کار محسوب می‌شود که در آن درک مباحث نظری می‌تواند کاملا جنبه عینی و کاربردی به خود بگیرد و دانشجو کنکاش لازم در مورد شغل و محیط کار مربوطه را داشته باشد و با تجربه اندوزی، به کسب مهارت بپردازد.

حسین بلندی سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در دیدار هیأت رئیسه این دانشگاه با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفته است: ویژگی مهم دانشگاه جامع علمی کاربردی این است که دوره‌های آموزشی را بر اساس نیازهای بازار کار، نیازسنجی، طراحی و اجرا می‌کند و آموزش‌های مهارتی این دانشگاه نیز در سطح آموزش عالی است به طوریکه بازنگری و بروز رسانی برنامه‌های درسی با بیش از ۵ سال عمر از مهمترین اهداف پیش روی دانشگاه جامع علمی کاربردی است.

به گزارش فارس، برنامه آمایش سرزمین بر اساس نیازهای و مهارتی برای هر استان در دانشگاه‌ها در حال انجام است.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا