دانش و فناوری

رکوردشکنی اسپیس ایکس در استفاده مجدد از فالکون 9 با پرتاب 53 ماهواره استارلینک

اسپیس ایکس به‌تازگی 53 ماهواره جدید را به مدار زمین فرستاده ولی نکته جالب درباره این ماموریت استفاده مجدد از راکتی است که 21 روز پیش استفاده شده بود. کمپانی ایلان ماسک با این کار رکورد جدیدی در استفاده دوباره از راکت‌های خود به ثبت رسانده است.

اسپیس ایکس جمعه عصر به وقت محلی یکصد و پنجاه و یکمین پرتاب فالکون 9 را از ساحل شرقی کارولینای جنوبی انجام داد. این ماموریت چهل و سومین پرتاب مربوط به ماهواره‌های استارلینک بود. اسپیس ایکس از طریق این ماهواره اینترنت پرسرعت را به مناطق دورافتاده ارائه می‌کند.

با این حال، نکته مهم مربوط به راکت فالکون 9 این ماموریت موسوم به B1062 بود که هشت دقیقه پس از پرتاب روی سکوی شناور اسپیس ایکس در اقیانوس اطلس فرود آمد. این ششمین پرواز این راکت محسوب می‌شد و آخرین پروازش را سه هفته پیش انجام داده بود. این راکت فالکون 9 اولین بار در ماه نوامبر 2020 و بعد در ژوئن 2021 پرتاب شد.

راکت B1062 همچنین در پرتاب ماموریت Inspiration4 استفاده شده بود که اولین ماموریت کاملا خصوصی به مدار زمین بود. در ماه ژانویه 2022، اسپیس ایکس از این راکت برای پرتاب گروه دیگری از ماهواره‌های خود استفاده کرد. پرواز سه هفته پیش هم برای ارسال فضانوردان ماموریت Ax-1 شرکت اکسیوم به ایستگاه فضایی بین‌المللی بود.

اسپیس ایکس هزینه سفرهای فضایی را پایین‌تر می‌آورد

مشاهده موفقیت اسپیس ایکس در استفاده مجدد از راکت‌ها آن هم در این فاصله زمانی کوتاه، برای آینده صنعت سفرهای فضایی نویدبخش است. آخرین پرواز راکت سویوز روسیه که حامل فضانوردان ناسا بود، بابت هر صندلی 90 میلیون دلار هزینه برداشت، ولی حالا هزینه رزرو کل یک پرتاب فالکون هوی در حدود این رقم است.

یکی از روش‌های کاهش هزینه پروازهای فضایی استفاده مجدد از راکت‌هاست. چنان‌چه فاصله زمانی مورد نیاز بین هر پرواز کمتر شود، شرایط برای استفاده آسان‌تر از این راکت‌ها فراهم خواهد شد.

منبع دیجیاتو

آگهی
دکمه بازگشت به بالا