دانش و فناوری

چگونه یک رویداد استارت آپی موفق برگزار کنیم؟

ایسنا/اصفهان مدیر بخش پشتیبانی استارت آپ ها در پارک تکنولوژی هایدلبرگ آلمان گفت: اگر بخواهیم رویدادها را دسته‌بندی کنیم تمامی آن‌ها در سه دسته اصلی جای می‌گیرند، رویدادهای شبکه‌سازی، رویدادهای آموزشی-انگیزشی و رویدادهایی که در دسته رویدادهای شتاب‌دهنده جای می‌گیرند.

توماس پرسکل در نخستین روز از شانزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی که امروز (چهارشنبه-۲۶ آبان ماه) برگزار شد، با اشاره به تأسیس پارک هیلدبرگ در سال ۱۹۸۴ به‌عنوان اولین پارک زیست‌فناوری اروپا، اظهار کرد: ما امروز مسئولیت شش مرکز مختلف در کل شهر را داریم و بیش از ۱۰۰ شرکت در این پارک مستقر هستند.

وی با بیان اینکه هیلدبرگ شهر علم است و قدیمی‌ترین دانشگاه آلمانی زبان را در خود جای داده، افزود: این شهر خواستگاه مراکز تحقیقاتی با شهرت جهانی مثل مرکز سرطان آلمانی است که دانشجویان و محققان زیادی در آن مشغول هستند. پس وقتی‌که حرف از شرکت‌های نوپا می‌شود ما از شرکت‌های علوم و فناوری صحبت می‌کنیم.

مدیر بخش پشتیبانی استارت آپ ها در پارک تکنولوژی هایدلبرگ بابیان اینکه به فعالیت این پارک در سه موضوع مختلف اشاره و تصریح کرد: علوم زیستی قدیمی‌ترین و قدرتمندترین حوزه ماست که شامل فناوری‌های پزشکی زیست فن‌آور و سلامت دیجیتال است. همچنین تمرکز ما بر فناوری‌های صنعتی و جلسات B۲B مرتبط با شرکت‌های نوپا است. به‌علاوه ما بر حوزه هوش مصنوعی متمرکز هستیم که حوزه‌ای در حال رشد است.

وی با اشاره به مسئولیت پشتیبانی استارت آپ ها طی هشت سال گذشته، گفت: طی این مدت صدها رویداد، از رویدادهای کوچک نیم‌ساعته تا برنامه‌های شتاب‌دهنده یک‌هفته‌ای را برگزار کرده‌ام. اگر بخواهیم این رویدادها را دسته‌بندی کنیم تمامی آن‌ها در سه دسته اصلی جای می‌گیرند؛ رویدادهای شبکه‌سازی، رویدادهای آموزشی-انگیزشی و رویدادهایی که در دسته رویدادهای شتاب‌دهنده جای می‌گیرند.

پرسکل در مورد رویدادهای شبکه‌سازی، توضیح داد: همان‌طور که از اسم آن معلوم است هدف اصلی ما گرد هم آوردن افرادی مشابه است، مثلاً محققان یک حوزه خاص یا بنیان‌گذاران مشابه یا مکمل یکدیگر. از قدیمی‌ترین رویدادهای شبکه‌سازی می‌توان به شبکه‌سازی بین بنیان‌گذاران اشاره کرد. پس ما سراغ تمام افرادی می‌رویم که به شرکت‌های نوپا و فعالیت‌های کارآفرینی علاقه‌مند هستند و از آن‌ها دعوت می‌کنیم به ما بپیوندند، به یک سخنرانی انگیزشی ۳۰ دقیقه‌ای گوش بدهند و سپس چیزی بخورند. هدف اصلی ما این است که افراد را به گفت‌وگو واداریم، بنابراین حواسمان هست که سخنرانی جالب باشد و کارش را خوب انجام دهد. هدف از گفت‌وگو بیشتر مطرح کردن موضوعات بالقوه و تشویق افراد به بحث است.

وی ادامه داد: یکی از تازه‌ترین رویدادها، رویداد سرمایه‌گذاری خطرپذیر “meet and greet”  است. برای برنامه “meet and greet” ما همیشه یک تیپ خاصی از سرمایه‌گذاران را خواهیم داشت، بنابراین سرمایه‌گذاران از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف و یا هر فردی که بخواهد فرشته سرمایه‌گذار باشد در این شبکه‌سازی شرکت می‌کند.

مدیر بخش پشتیبانی استارت آپ ‌ها در پارک تکنولوژی هایدلبرگ آلمان ایده خود را معرفی سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف و ایجاد فرصتی برای آن‌ها برای صحبت کردن در مورد علایقشان و شیوه‌های عقد قرارداد و ایجاد فرصتی برای استارت آپ‌ها مطرح کرد و افزود: تجربیات خوبی درزمینهٔ رویدادهای شبکه‌سازی داریم و این تجربیات شبکه‌سازی را به چشم فرصتی می‌بینیم که اکوسیستم منطقه‌ای را پرورش دهد، چراکه نهایتاً اکوسیستم وابسته به همیاری و شبکه‌سازی بنیان‌گذاران مختلف و تمامی افرادی است که برای اکوسیستم بنیان‌گذاری لازم است.

وی دسته دوم رویدادها کمی پیچیده‌تر دانست و توضیح داد: در این طبقه‌بندی رویدادها یا آموزشی و یا انگیزشی هستند و البته ایده آل این است که ترکیبی از هر دو باشد. یکی از کارهایی که ما انجام دادیم آخر هفته‌های استارت آپی است و احتمالاً بیشتر شما با مفهوم آخر هفته‌های استارت آپی آشنا هستید. ما معمولاً ایده‌ای به ذهنمان خطور می‌کند و شما در این رویداد با افرادی آشنا می‌شوید که علاقه‌مند به حمایت از ایده‌های جدید هستند، سپس روی این ایده‌ها کار می‌کنید که معمولاً تمام آخر هفته که ۵۰ تا ۵۴ ساعت می‌شود- تا به موفقیت برسید. ما از متخصصان و منتورها دعوت می‌کنیم که از این گروه‌ها پشتیبانی کنند.

پرسکل بابیان اینکه ما دائماً به این فکر می‌کنیم که چگونه چیزی را خلق کنیم که با سیستم ما همخوانی بیشتری داشته باشد، افزود: ما در رابطه با ایده اساسی آخر هفته‌های استارت آپی حرف می‌زنیم تا بتوانیم اندکی فناورتر باشیم و سریعاً به چیزی رسیدیم که به استارت آب نزدیک است و اجزایی از هاکاتون را نیز دارد. پس بر روی تکنولوژی متمرکز می‌شویم، به تکنولوژی که هکاتون مثل “life science meets IT hackathon”  و یا مثل “sensors and data Hackathon”  که همیشه یک هسته تکنولوژیک در کنار یک نوعی از اپلیکیشن وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه برای پیشبرد یک هاکاتون ما از چالش‌هایی می‌پرسیم که خارج از جامعه محققان و شرکت‌ها و شبکه‌های خود ما رخ می‌دهد و افزود: ما از چالش‌هایی می‌پرسیم که افراد شرکت‌کننده با آن روبرو هستند و سپس این افراد را دورهم جمع می‌کنیم و می‌گذاریم تیم‌های خودشان را تشکیل دهند. معمولاً حرف از ۱۰۰ تا ۱۲۰ شرکت‌کننده و ۱۰ تا ۲۰ چالش مختلف است. سپس به آن‌ها وقت می‌دهیم.

وی مزیت این رویدادهای انگیزشی را نشان دادن توانایی‌های لازم برای تغییرات به شرکت‌کنندگان دانست و افزود: افراد معمولاً با یک سؤال یا یک ایده می‌آیند و رویداد را با یک پروتوتایپ و یا مدل کسب‌وکار برای تجاری‌سازی ترک می‌کنند. در انتهای رویداد افراد به‌خوبی متوجه می‌شوند که واقعاً به تغییر نیاز است و این همان چیزی است که ما می‌خواهیم آن‌ها احساس کنند و تغییرات را در فعالیت‌های آینده‌شان اعمال کنند.

به گزارش ایسنا، مدیر بخش پشتیبانی استارت آپ‌ها در پارک تکنولوژی هایدلبرگ آلمان خاطرنشان کرد: در واقع هاکاتون و آخر هفته‌های استارت آپی خود منشأ ایجاد استارت آپهای دیگر می‌شوند. معمولاً از هر ۱۰ یا ۱۵ تیم که می‌بینیم دو تیم واقعاً می‌توانند به کار ادامه دهند و این هدف ما است.

وی سومین دسته از رویدادها را رویدادهای شتاب‌دهنده دانست و افزود: رویدادهای شتاب‌دهنده کم‌وبیش شبیه رویدادهای آموزشی انگیزشی هاکاتون هستند، اما با این تفاوت که ما فقط گروه‌های شکل‌گرفته را پذیرش می‌کنیم؛ گروه‌هایی که واقعاً تمایل دارند روی استارت آپ‌های جدید کار کنند. این دسته از رویدادها می‌توانند به کوتاهی یک هفته باشند و یا یک سال به طول انجامند. ما به‌صورت منظم آن‌ها را رصد می‌کنیم، آن‌ها را دورهم جمع می‌کنیم و به آن‌ها در رده‌بندی‌های مختلف آموزش می‌دهیم. در نهایت در تمامی این دوره‌ها همیشه شبکه‌سازی اتفاق می‌افتد، جلسات دمو برگزار می‌شود و نتایج آن به سرمایه‌گذاران اعلام می‌شود.

مدیر بخش پشتیبانی استارت آپ‌ها در پارک تکنولوژی هایدلبرگ آلمان یکی از مهم‌ترین بخش‌ها را ارزیابی کامل رویدادها دانست و تصریح کرد: چه یک رویداد نیم ساعتی آنلاین باشد که این روزها رویدادها آنلاین و کوتاه‌تر هستند، چه رویداد یک‌ساله باشد. ما می‌دانیم که می‌توانیم بهتر باشیم، برای رسیدن به این هدف از شرکت‌کنندگان سؤالاتی در رابطه با آنچه در رویدادها پسندیده‌اند و آنچه را که نپسندیده‌اند می‌پرسیم و حتی نظر آن‌ها را در رابطه با بهبود رویدادها جویا می‌شویم.

وی بابیان اینکه آنچه برای ما مهم است ایجاد اکوسیستمی است که شرکت‌های نوپا تیم‌هایی تشکیل دهند و نهایتاً منجر به موفقیت اکوسیستم شوند، افزود: این رویدادها فرصتی خوب هستند تا افراد را از خارج از اکوسیستم دور هم جمع کنیم و به این افراد آنچه در اکوسیستم اتفاق می‌افتد را نشان دهیم، در عین‌ حال که لازم است هر رویداد شکل بسیار فشرده اکوسیستم باشد.

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا