دانش و فناوری

روزه‌داری متناوب متمرکز بر مصرف پروتئین بالا در کاهش وزن موثر است

پژوهش جدید دانشگاه آریزونا نشان می‌دهد که روزه‌داری متناوب یا محدود‌ کردن بدن به تغذیه در بازه زمانی مشخص که با مصرف پروتئین بالا همراه باشد، در مقایسه با رژیم‌های محدود کننده کالری در کاهش وزن، ارتقای سلامتی روده و همچنین پاسخ‌‌های متابولیکی بدن موثرتر است. 

به گزارش نیویورک‌تایمز، در این پژوهش ۲۷ زن و ۱۴ مرد که اضافه‌ وزن و چاقی مفرط داشتند، به دو گروه تقسیم شدند: یکی از گروه‌ها رژیم غذایی مفید برای سلامتی قلب و کاهش کالری دریافتی را دنبال کردند و گروه دیگر از برنامه تغذیه کاهش کالری به همراه روزه‌داری متناوب و رژیم‌ غذایی مبتنی بر پروتئین پیروی کردند. 

محققان در طول هشت هفته، تغییرات وزن، ترکیب بدنی(درصد چربی، استخوان و توده عضلانی در بدن)، باکتری‌های روده و سلامت متابولیک هر دو این گروها را بررسی کردند. نتایج نشان داد شرکت‌کنندگان پیرو روزه‌داری متناوب و رژیم غذایی پرپروتئین،‌ کاهش قابل‌توجه ناراحتی‌های گوارشی را گزارش کردند، باکتری‌های مفید روده آنان افزایش یافت، کاهش وزن داشتند و چربی بیشتری از دست دادند. این گروه طی بررسی یادشده ۸.۸۱ درصد وزن اولیه‌شان را از دست دادند، در حالی‌ که افرادی که تنها کالری مصرفی‌شان را محدود کرده بودند، به طور متوسط فقط ۵.۴ درصد کاهش وزن داشتند. 

 

به گزارش نیویورک‌تایمز، نتایج این تحقیقات هفته گذشته در مجله ارتباطات طبیعت (Nature Communications) منتشر شد و محققان متوجه شدند که روش‌ روزه‌داری متناوب میزان میکروب‌های مفید روده مرتبط با تیپ بدنی لاغر و سلامتی بهتر را افزایش می‌دهد و سطح پروتئین‌های موجود در خون را که در کاهش وزن موثر است، بالا می‌برد.  

کارن سویزیا، محقق اصلی پژوهش از دانشگاه آریزونا، می‌گوید: «یک میکروبیوم سالم برای سلامتی کلی بدن به‌ویژه کنترل وزن و بیماری‌های متابولیک ضروری است.» به گفته او، باکتری‌های روده بر نحوه ذخیره چربی، تعادل سطح گلوکز و واکنش به هورمون‌های موثر بر احساس سیری و گرسنگی تاثیر می‌گذارند، در حالی که اختلال‌ در میکروبیوتای روده، التهاب، مقاومت به انسولین و افزایش وزن را تشدید می‌کند. همه این‌ها بر نقش حیاتی سلامتی روده در پیشگیری و مدیریت اختلال‌های متابولیک تاکید می‌کند. 

روزه‌داری متناوب با کاهش وزن، کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری قلبی، کاهش التهاب و همچنین تقویت سیستم ایمنی مرتبط است. البته برخی پژوهش‌ها تردید‌هایی را درباره این رژیم غذایی ایجاد کرده است. از جمله یک پژوهش گسترده که نشان می‌دهد افرادی که غذا‌ خوردن‌ را به یک بازه زمانی کمتر از هشت ساعت محدود می‌کنند، بیشتر از افرادی که ۱۲ تا ۱۶ ساعت زمان برای تغذیه دارند، با بیماری‌های قلبی‌عروقی‌ مواجه‌ می‌شوند. برخی پزشکان نیز معتقدند که روزه‌داری متناوب برای همه مفید نیست. بنابراین اگر دیابت، سنگ کلیه، رفلاکس معده یا بیماری‌های دیگر دارید، قبل از شروع روزه‌داری متناوب با پزشک و متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

منبع ایتنا
آگهی
دکمه بازگشت به بالا