سیاسی

اینستاگرام و پلتفرم‌های خارجی باید به اقدامات مغایر آزادی‌بیان پایان دهند


یک کارشناس رسانه گفت: حذف محتوای تولید شده درباره سردار سلیمانی در اینستاگرام و برخی پلتفرم‌ها هستیم ناشی از تاثیرپذیری بالای آن‌ها از قدرت‌‌ نظام سلطه است.

جلال فیاضی کارشناس رسانه در گفت‌وگو با خبرنگارسیاسی خبرگزاری فارس با بیان به اینکه حذف صفحات با محتوای شهادت سردار سلیمانی اقدام جدیدی از سوی پلتفرم‌های فضای مجازی نیست، خاطرنشان کرد: پیش از این در زمان شهادت سردار سلیمانی و نیز در اولین سالگرد شهادت او، اینستاگرام در اقدامی مغایر با آزدی بیان دست به حذف صفحات با محتوای موضوع شهادت سردار دل‌ها زده بود که ناشی از نگرانی و ترس آنان از شهید سلیمانی است.

وی اضافه کرد: شاید مهم‌ترین دلیلی که نظام سلطه رسانه‌ای را مجبور به حذف محتوای مرتبط با سردار سلیمانی می‌کند، نگرانی آنها از شخصیت و اندیشه اثرگذار شهید سلیمانی میان افکار عمومی باشد.

فیاضی تصریح کرد: سردار سلیمانی شهید مقاومت و شهید دفاع از مردم مظلوم فلسطین، یمن، عراق، سوریه و… بود. او مقابل تروریست‌های وحشت آفرین غرب ایستادگی کرد و در این مسیر چهره‌ای الهام بخش و موثر بود و از این رو، سانسور این چهره در شبکه‌های مجازی و اطلاع‌رسانی در دستورکار صاحبان این رسانه‌ها قرار گرفته است.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه رسانه‌های غربی مدعی استقلال عمل و اثرناپذیری از قدرت‌ها هستند، گفت: این ادعا مغایر با رفتار آنان در سانسور محتوای مرتبط با سردار سلیمانی و مواردی مانند آن است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه اکنون شاهد حذف محتوای تولید شده درباره سردار سلیمانی در برخی پلتفرم‌ها هستیم ناشی از تاثیرپذیری بالای آن‌ها از قدرت‌‌ نظام سلطه است. این پلتفرم‌ها تحت فشار آمریکا دست به حذف صفحات مرتبط با موضوع مقاومت، شهادت، سردار سلیمانی زده‌اند که خود نقض آزادی بیان و اندیشه است.

مدیرعامل اسبق خبرگزاری ایرنا، بر ضرورت جهت‌دهی به افکارعمومی داخل و خارج کشور برای مقابله با این حربه تاکید کرد و گفت: صاحبنظران باید راهکارهایی را برای تبیین این موضوع نزد افکارعمومی پیش‌بینی و به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که با فشار افکار عمومی رفتارهای مغایر با آزادی رسانه و آزادی بیان در شبکه‌های اجتماعی به حداقل برسد.

فیاضی، پیگیری قانونی نقض آزادی بیان در شبکه‌های اجتماعی از طریق طرح دعوی در مجامع مختلف را از ابزارهای افزایش هزینه اقدامات محدود کننده رسانه‌ای از سوی صاحبان پلتفرم‌های اطلاع‌رسانی خارجی دانست و افزود: باید راهکارهای مقابله حقوقی و قانونی در این مسیر ارزیابی و مورد توجه قرار گیرد تا به شکل موثری بتوان هزینه اقدامات محدود کننده پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام را افزایش داد.

وی  تاکید کرد: با توجه به ادامه فشارهای غرب به ایران، نقض آزادی بیان در شبکه‌های رسانه‌ای و اجتماعی همچنان ادامه خواهد داشت و می‌توان این موضوع را از طریق راهکارهای دیپلماتیک خصوصا در شرایطی که در وین در حال مذاکره هستیم پیگیری و به شکل عزتمندانه‌ای خواهان پایان دادن به این رویه از سوی غربی‌ها شد.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا