سیاسی

هیچ ردی از حافظ و سعدی در هویت سازی کلانشهر شیراز وجود ندارد

هیچ ردی از حافظ و سعدی در هویت سازی کلانشهر شیراز وجود ندارد


وزیر کشور با بیان اینکه فضای روانی حاکم بر شهرها از ساختمان ها اثر می‌پذیرد از مدیران شهری سراسر کشور درخواست کرد که برای شهرسازی الگوهایی مبتنی بر جهان بینی، ایدئولوژی، اصالت و هویت ارایه دهند.

به گزارش ایلنا، احمد وحیدی ‌روز پنجشنبه در آیین افتتاحیه هشتمین اجلاس مجمع روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر و معاونین شهرسازی شهرداری های کلانشهرها و ۳۱ مرکز استان در شیراز ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدای خدمت و آیت الله رئیسی و همراهانش گفت: رئیس جمهور شهید الگوی جدیدی در حوزه مدیریت جهادی و مردم داری در عین خدمت و انجام وظایف محوله ارایه کرد.

وی یکی از مهمترین معضلات و آفت های همایش‌ها را در سراسر کشور نداشتن خروجی دانست و افزود: همایش ها باید هدفمند و نتیجه محور باشد و به خروجی های جدید و نوآورانه منجر شود.

وزیر کشور اعلام کرد: این نوع همایش ها در مدیریت شهری باید به نتایج جدید خصوصا در بازآفرینی بافت های فرسوده منجر شود.

وی با بیان اینکه سالانه ۳۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه در شهرداری های کشور وجود دارد گفت: بخش قابل توجهی از این منابع باید صرف شهرسازی با بهینه مصرف کردن براساس الگوهای مبتنی بر مبانی ارزشی شود و در غیر این صورت اصالت ها و هویت ها که اساس زندگی شهری است فراموش خواهد شد.

وحیدی بیان کرد: شهر سکونت گاه نیست و اصالت و هویت دارد و برای شهرسازی الگو نیاز است که باید براساس جهان بینی و ایدئولوژی باشد.

وی اعلام کرد: آثار بیرونی شهرسازی براساس هویت های اصیل کمتر در شهرها دیده می‌شود به عنوان مثال محور اصلی توسعه شهر شیراز باید براساس حرم مطهر احمد ابن موسی (ع) باشد اما اکنون این حرم شریف گوشه ای از شهر قرار دارد که سیمای نازیبای شهری و معضلات بسیاری آن را احاطه کرده و در طول ادوار گذشته این مهم به فراموشی سپرده شده است.

وی با بیان اینکه هیچ ردی از حافظ و سعدی در هویت سازی کلانشهر شیراز وجود ندارد تاکید کرد: فضای روانی حاکم بر شهرها از ساختمان ها اثر می پذیرد هماهنگونه که هارمونی در موسیقی آوا و آن نوا را گوشنواز می کند.

به گفته وزیر کشور معماری حاکم بر مهندسی است، سالهای سال است درباره احیاء و بازآفرینی بافت های تاریخی در میان مدیریت های شهری کشور بحث و تبادل نظر شده اما تاکنون به نتیجه قابل لمس کلی و اجرا شده‌ای منجر نشده است.

وی اضافه کرد: وعده ایجاد یک میلیون مسکن را می شد با استفاده از ظرفیت بافت های فرسوده در شهرها اجرایی کرد و نیاز به تامین زمین به سختی در اطراف شهرها نبود و به راحتی می شد این تعداد خانه را در بافت های فرسوده شهری که زیرساخت و تاسیسات شهری نیز در آن وجود دارد ایجاد کرد.

وحیدی خاطرنشان کرد: در بسیاری از شهرهای کشور بافت تاریخی و بافت فرسوده یکی شده که باید برای این موضوع برنامه ریزی کرد.

وی خواستار این شد که نتیجه این کنفرانس عملیاتی استخراج و به وزارت کشور ارایه شود و اگر به نتیجه منجر نشد باید جلوی برگزاری این نوع همایش ها گرفته شود.

وزیر کشور در پایان اعلام کرد: تاکنون نتیجه ملموسی از برگزاری این نوع همایش ها در مدیریت شهری خصوصا در موضوع بافت فرسوده، حاشیه‌ای و تاریخی به وزارت کشور ارایه نشده که باید این رویه اصلاح شود.

 



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا