سیاسی

ایران مصمم است در مرزهای دو طرف ایران و افغانستان دیوارکشی مدرن صورت بگیرد

ایران مصمم است در مرزهای دو طرف ایران و افغانستان دیوارکشی مدرن صورت بگیرد


ماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: یران مصمم است در مرزهای دو طرف دیوارکشی مدرنی صورت بگیرد و این امر مورد تاکید مقامات ارشد کشور است و عملیات این مساله هم آغاز شده است. یکی از اقدامات اساسی که منجر به اعمال حاکمیت ملی می‌شود حفاظت از مرزها است که یکی از ابزارهای آن انسداد فیزیکی است.

به گزارش ایلنا، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در نشست خبری خود در حضور خبرنگاران گفت: نشست امروز با حضور نمایندگانی از چهار کشور پاکستان، روسیه، چین و جمهوری اسلامی ایران با موضوعیت اصلی افغانستان برگزار شد. این نشست در ادامه نشست‌هایی بود که در سطح منطقه‌ای و بین المللی برای مساله افغانستان برگزار شده است.

وی افزود: سه سال قبل اشغالگران خاک این کشور را ترک کردند و شرایط جدیدی بر این کشور حاکم شد، اما افغانستان همچنان به عنوان یک دستورکار اصلی در نظر همسایگان این کشور قرار دارد. در گفت‌وگوهای امروز، کشورهای منطقه و همسایه گفتند که باید مشکلات این کشور را با گفت‌وگو و همکاری حل و فصل کرد چرا که آنها هنوز با مشکلات عدیده‌ای که ناشی از دوران اشغالگری هست، دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی تصریح کرد: مسائلی چون مبارزه با تروریسم و موضوعات انسان‌دوستانه در افغانستان در گروی این است که همکاری‌های منطقه‌ای برقرار باشد. مساله تروریسم هنوز افغانستان و کشورهای همسایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ما شاهد بودیم که این اواخر در مسکو، قندهار، پاکستان و حتی در سیستان بلوچستان حوادث تروریستی صورت می‌گیرد که نشان می‌دهد حامیان تروریسم مسیر بی ثبات سازی را از طریق افغانستان و پس از آن در کشورهای همسایه دنبال می‌کنند.

وی افزود: مساله کمک به مبارزه با تروریسم، امینت مرزها و مهاجران از جمله موضوعاتی بود که امروز در نشست تهران مطرح و قرار بر این شد که جهت حل آنها چاره اندیشی شود. این نشست دستاوردهای خوبی را داشت از جمله اینکه بر این موضوع تاکید شد که ابتکارات منطقه‌ای می‌تواند به بهبود شرایط جهانی کمک کند.

وی تصریح کرد: تحولات افغانستان می‌تواند بر کشورهای همسایه و منطقه تاثیرگذار باشد. امروز حکومت سرپرست در افغانستان در کل این سرزمین مستقر هست، اما مساله به این ختم نمی‌شود بلکه دیگرانی که به دنبال اشغالگری بودند، همچنان به دنبال این هستند که بتوانند در آن کشور تاثیرگذار باشند.

وی افزود: آمریکایی‌ها پس از بیست سال اشغالگری شکست خوردند و باید پاسخگوی مشکلات امروز این کشور باشند و این یکی از نتایج نشست چهار جانبه امروز بود. اینکه آنها بدون مجوز کشوری را اشغال کنند و مشکلاتی را برای مردم و حکومت آن ایجاد کنند و هنوز هم دست از شرارت در این کشور برندارند، نمی‌تواند درست باشد.کشورهای همسایه و به خصوص ایران که بار عمده‌ای از مساله افغانستان را بر دوش دارد و در حال حاضر ۶ میلیون نفر افغانستانی را در کشور جای داده که مساله مهمی است، طبیعی است که نگران مسائل و روند تحولات افغانستان باشند.

وی تصریح کرد: ما در مساله افغانستان تجربه توافق بُن را داشتیم ولی نتوانست احساس همدلی را در این مساله زنده کند. اگر افغانستان بخواهد در حل مسائل و مشکلات خود چاره اندیشی کند باید بتواند از اشخاص ثالث و ظرفیت‌های کشورهای همسایه و منطقه استفاده شود و این یک پیشنهاد و مشورت از سوی نشست امروز برای افعانستان بود.

کاظمی قمی در ادامه گفت: نشست دوحه ۳ را در قطر به زودی خواهیم داشت و توصیه نشست امروز این بود که کشورهای همسایه در نشست پیش روی در قطر شرکت داشته باشند. نشست های دوحه ۱ و ۲ متاسفانه توفیقاتی چندانی نداشت.

وی ادامه داد: ایران از هر ابتکاری برای حل مشکلات افغانستان حمایت می‌کند، اما اگر بخواهد چیزی تحمیل شود و منجر به بهتر شدن وضعیت آنها نشود دلیلی بر حمایت نداریم. در نشست امروز قرار شد از مسیر دیپلماسی از جمله مجامع بین المللی چون سازمان ملل و حکومت سرپرست افغانستان، نتیجه نشست امروز و گفت‌وگوهای صورت گرفته منعکس شود.
کاظمی قمی بیان کرد: در ابتدای نشست نمایندگان سه کشور در خصوص شهادت شهدای خدمت ابراز تاسف و همدردی داشتند که جای دارد از آنها تشکر کنم.

وی افزود: ما از حکومت سرپرستی افغانستان برای شرکت در این نشست دعوت کرده بودیم، نامه ای از طرف ما برای آنها جهت شرکت در این نشست ارسال شده بود البته این نامه پیامی از چهار کشوری بود که در این گروه و نشست حضور دارند و این نشست تریبون خوبی بود که آنها(حکومت سرپرستی افغانستان) می‌توانستند از آن استفاده کنند و البته تصمیم گیری در این زمینه در اختیار خودشان بودند که از این تریبون استفاده کنند یا نه ؟ و آنها در نهایت این تصمیم را گرفتند و صاحب اختیار خودشان بودند. اما مساله نشست تهران فقط بحث حکومت سرپرست نیست بلکه نشان دهنده این هست که منطقه نسبت به آنچه که در خاک جغرافیایی این کشور می‌گذرد، دغدغه‌مند است. اینکه داعش خراسان در حال تقویت است و موضوعات تروریستی را در مسکو و جاهای دیگر می‌بینیم نشان از این دارد که کشورهای همسایه باید هم نگران وضعیت و تحولات این کشور باشند.

وی تصریح کرد: در نشست های آتی در تهران طرف‌های دیگری نیز اضافه خواهند شد و بر این اصرار داریم که به کشورهای دیگر بگوییم که موضوع افغانستان مساله فرامنطقه‌ای نیست و ارتباطی به آمریکا و امثال آن ندارد، دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای سازگاری با مصالح و منافع افعانستان و منطقه ندارد.

کاظمی قمی افزود: آمریکای اشغالگر نمی‌تواند امروز در لباس دیگری به بهانه کمک‌های بشردوستانه و امثال آن به افغانستان برگردد. در سایه این نشست‌ها است که ما کمک به کشورهای همسایه را دنبال می‌کنیم. مساله مبارزه با داعش موضوعی جدی است و اینکه داعش تهدیدی برای افغانستان و سایر کشورهای منطقه و جهان است یکی از دستورکارهای بحث نشست امروز تهران بود.

وی تصریح کرد: کشورهای همسایه هم دغدغه‌مند هستند و هم برای سرپرست افغانستان پیشنهادات و توصیه‌هایی را از سر خیرخواهی دارند. این قبیل نشست‌ها نه فقط برای هماهنگی و هم‌افزایی کشورهای همسایه و منطقه در خصوص روند تحولات افغانستان است، بلکه می‌تواند گام‌های عملیاتی را در یک نقشه راه هموار کند.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان بیان کرد: تا به امروز نزدیک به نیمی از حق آبه ملت ایران از سوی افغانستان در چارچوب معاهده دو طرف محقق شده است. سال گذشته اقدامات مهندسی و فنی برای اصلاح و ترمیم سد کمال خان صورت گرفت. از سال ۱۳۵۱ تا به امروز کانال‌ها و سدهای زیادی در مسیر آب ساخته شده است و سد کمال خان برای مهار آب است.

کاظمی قمی گفت: در سال گذشته اشکالاتی در دریچه‌های سد بود که باز نمیشد و موضوع دیگر اینکه، زمین مقابل دریچه‌های سد بالاتر از خود دریچه‌ها بود و در سال گذشته برخی اقدامات اصلاحی مهندسی صورت گرفت.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: این سوال همیشه هست که آمریکا در کدام جغرافیای منطقه نقشی سازنده را ایفا کرده است؟ بزرگترین کمک آمریکا برای مبارزه با تروریسم این است که از تروریسم حمایت نکند. اولین مذاکرات رسمی ما با آمریکا و بنا به درخواست عراق در این کشور صورت گرفت. در همان مذاکره هم تاکید ما این بود که همه باید به حل مساله امنیتی کمک کنیم، اما حقیقت این بود که آمریکا به فکر امینت مردم عراق نبود.

وی ادامه داد: بزرگترین مشکل آمریکا به خودش برمیگردد که فقط منافع خودش را می‌بیند و هنجارهای خود را می‌بیند. هر وقت دیدید که آمریکا دست از حمایت خود از تروریسم برداشتند و دست از حمایت از رژیم صهیونیستی برداشتند این می‌تواند بزرگترین کمک آنها به مبارزه با تروریسم باشد.

وی ادامه داد: ایران مصمم است در مرزهای دو طرف دیوارکشی مدرنی صورت بگیرد و این امر مورد تاکید مقامات ارشد کشور است و عملیات این مساله هم آغاز شده است. یکی از اقدامات اساسی که منجر به اعمال حاکمیت ملی می‌شود حفاظت از مرزها است که یکی از ابزارهای آن انسداد فیزیکی است.

کاظمی قمی بیان کرد: موضوع دیگر همکاری‌های امنیتی میان ایران و افغانستان است و ما در ماه‌های اخیر یکی از آرام‌ترین وضعیت‌های امنیتی دو طرف را شاهدیم. یکی از دستورکارهای ما تجاری سازی مرزهای دو طرف است که می‌تواند جلوی بسیاری از ورودهای غیرقانونی را بگیرد و البته منجر به کاهش قاچاق نیز خواهد شد.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: ما در موضوع بهبود شرایط افعانستان با هیچ کشوری رقیب نیستیم و دیگران را تشویق می‌کنیم جهت بهبود شرایط افغانستان تلاش کنند. منافع ملی ایران با منافع ملی افغانستان و کشورهای همسایه عجین شده، بنابراین از امینت آن سود می‌بریم و بالعکس آن نیز صادق است.

وی ادامه داد: بنابراین ایران از هر ابتکار و گامی در راستای توسعه، پیشرفت و امنیت افغانستان استقبال می‌کند و آمادگی همکاری با کشورهای مختلف را دارد، چرا که هرچقدر ثبات و پیشرفت در افغانستان ایجاد شود منجر به کاهش ناآرامی و بی ثباتی خواهد شد. اینکه از حکومت سرپرستی افغانستان هیأتی در نشست دوحه ۳ حاضر شود می‌تواند مفید باشد و ما استقبال می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران هم در این نشست حاضر خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که دغدغه افعانستان، ایران و جامعه جهانی است موضوع زنان، تحصیل و اشتغال آنها است که امروز نیز در نشست تهران مطرح شد. امیدواریم در نشست دوحه ۳ نیز این موضوع مطرح شود.

کاظمی قمی در پایان خاطرنشان کرد: روند تحولات کشور افغانستان در منطقه تاثیرگذار است و باید مشکلات متعددی که امروز با آن درگیر است با همفکری و همکاری‌های منطقه‌ای حل و فصل شود.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا