شهرستان ها

اخاذی در فضای مجازی به نام دیگران به کام اخاذان

اردبیل- رئیس پلیس فتای استان اردبیل گفت: زنی که با سوءاستفاده از نام دیگری و با راه‌اندازی صفحه اینستاگرام اخاذی می‌کرد، در دام پلیس افتاد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی قهرمان طالع ظهر شنبه در جریان دستگیری این فرد اظهار کرد: به دنبال مراجعه خانمی به پلیس فتا و ادعای وی مبنی بر اینکه شخصی با ایجاد صفحه‌ای در اینستاگرام با نام و عکس او و ارسال پیام به بستگان درخواست وجه کرده که بررسی موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی تصریح کرد: مأموران با دریافت مستندات دیجیتالی پرونده از شاکی و انجام اقدامات فنی و تخصصی، شماره تلفن و شماره کارت صاحب صفحه را کشف و پس از بررسی متوجه شدند که متهم یکی از دوستان شاکیه است.

رئیس پلیس فتای استان اردبیل گفت: پس از تجمیع اطلاعات به دست آمده و هماهنگی با مقام قضائی، متهم احضار و پس از بازجویی و تکمیل پرونده برای سیر مراحل قانونی و رسیدگی تحویل سیستم قضائی شد.

قهرمان طالع افزود: اعتماد به دیگران در فضای مجازی یک امر غیر منطقی است چرا که شخصیت افراد در فضای فیزیکی و مجازی ممکن است به طور کلی متضاد باشد.

وی به کاربران فضای مجازی توصیه کرد: به هیچ وجه اطلاعات شخصی خود را در فضای مجازی به اشتراک نگذارند چرا که ممکن است مورد سوءاستفاده قرار بگیرند.

قهرمان طالع در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: مردم می‌توانند جرایم سایبری از جمله کلاهبرداری‌های اینترنتی، مزاحمت‌های آنلاین در شبکه‌های مجازی، حملات سایبری، سرقت‌های اینترنتی از حساب‌های بانکی و فعالیت تارنماهای مجرمانه در فضای مجازی را از طریق سامانه آنلاین و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به مرکز امداد و فوریت‌های سایبری پلیس فتا اطلاع دهند.

وی اضافه کرد: لازمه در امان ماندن در محیط اینترنت عدم اعتماد به فعالان این فضا و در مقابل افزایش هوشیاری، آگاهی، سواد سایبری و همچنین کنترل فرزندان در محیط سایبری است و خانواده‌ها می‌توانند از ظرفیت، مطالب و آموزش‌های سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir استفاده کرده و برای دریافت هرگونه مشاوره با کارشناسان این پلیس ارتباط برقرار کنند.

قهرمان طالع با اشاره به اینکه کارآگاهان پلیس فتا با حداکثر توان، تخصص و تعهد از امنیت کاربران فضای مجازی پاسداری می‌کنند، بیان کرد: پلیس فتای استان اردبیل با آدرس ایمیلی Ardebil_fata@police.ir، آدرس اینترنتی cyberpolice@ و وب سایت به آدرس cyberpolice.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی با محوریت مبارزه با جرایم سایبری و توسعه امنیت فضای مجازی است.

رئیس پلیس فتای استان اردبیل در پایان ادامه داد: شماره تلفن‌های ۲۱۸۲۵۷۶۵، ۲۱۸۲۵۷۶۶، ۲۱۸۲۵۷۶۸ و ۲۱۸۲۵۷۴۵ از دیگر راه‌های ارتباطی با پلیس فتا استان اردبیل است.

خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا