شهرستان ها

فاضلاب‌های ورودی به سد قشلاق در تصفیه‌خانه تصفیه می‌شوند

سنندج_مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت:فاضلاب‌های ورودی به سد قشلاق و سدهای استان در مسیر رودخانه براثر فعل وانفعالات شیمیایی و تابش آفتاب خودپالایش شده و درتصفیه خانه نیز تصفیه می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آرش آریانژاد ظهر چهارشنبه در خصوص ورود فاضلاب روستاهای بالادست سد قشلاق به مخزن این سد به خبرنگاران استان اظهار کرد: مخزن سد قشلاق به مثابه دیگر مخازن سدهای دنیا در معرض ورود مواد آلاینده روستاهای بالادست همواره قرار داشته و براساس بررسی‌های به عمل آمده فاضلاب تعداد کمی از روستاها در جریان عبور رودخانه‌ای وارد مخزن سد می‌شود.

وی افزود: به دلیل فاصله زیاد عمده روستاهای بالادست مخزن سد، بخشی از این مواد آلاینده بوسیله توان خود پالایش جریان رودخانه و همچنین براثر انجام فعل و انفعالات شیمیایی و تابش آفتاب در طول مسیر رودخانه، به طور قابل توجهی کاهش یافته و خروجی آب شرب به دلیل انجام کامل فرآیندهای شیمیایی در محل تصفیه خانه سنندج که تحت نظر شرکت آب و فاضلاب استان کردستان است، عاری از هر گونه آلودگی و مواد آلاینده بوده و به صورت مستمر و با زمانبندی منظم تحت پایش شبکه بهداشت و درمان استان و این شرکت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان با اشاره به اینکه حفاظت و صیانت کمی و کیفی از منابع آب استان یک مساله فرابخشی بوده و دستگاه‌ها خصوصاً متولیان امر باید در این خصوص تعامل کافی داشته باشند، ادامه داد: مسؤولیت جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب به عهده شرکت آب و فاضلاب استان کردستان و دهیاری‌ها بوده و همچنین صیانت از رودخانه‌های استان در قبال ورود فاضلاب حیوانی و کود و سموم نیز بر عهده سازمان حفاظت از محیط زیست و جهاد کشاورزی است.

وی یادآور شد: این مهم نیازمند تخصیص اعتبارات لازم و کافی برای طراحی، اجرا و یا ارتقا سیستم‌های مربوطه در حوزه‌های مختلف است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان افزود: خوشبختانه در طول سالیان اخیر شرکت آبفای استان موفق به اجرای سیستم‌های بهداشتی و دفع فاضلاب روستای حسین‌آباد و چند روستای بالادست سد قشلاق نیز شده و در حال حاضر هیچ‌گونه تهدید جدی برای این سد وجود ندارد.

آریانژاد به تأمین آب شرب شهروندان سنندجی از سد آزاد اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با همّت دولت سیزدهم براساس پیگیری‌های صورت گرفته و تزریق اعتبارات به موقع و مناسب، سامانه انتقال آب سد آزاد به قشلاق با کار جهادی در کمترین زمان ممکن اجرا و به بهره‌برداری رسید.

وی اضافه کرد: حدود ۲ سال است که آب شرب سنندج از محل سد آزاد تأمین می‌گردد و سد قشلاق نیز برای مصرف شرب در حال پدافندی قرار داشته و در حال حاضر صرف مصارف، کشاورزی، زیست‌محیطی و صنعت، می‌شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا