شهرستان ها

مبنای اسلام نبوی عبودیت و رضایت خدا و اهل‌بیت است

قزوین- کارشناس مذهبی گفت: اسلام آمریکایی مبتنی بر هوای نفس، ثروت طلبی و قدرت‌طلبی است درحالی‌که مبنای اسلام ناب عبودیت، رضایت خدا و اهل‌بیت است

حجت‌الاسلام احمدرضا فلاح در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: دین برنامه جامع برای نائل شدن به سعادت دنیا و آخرت است و اساساً بر موجوداتی تکلیف می‌شود که دارای عقل و اختیار باشند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه اسلام به‌عنوان آخرین نسخه از ادیان الهی در معرض انتخاب انسان‌های حق‌جو قرار گرفت اذعان کرد: از زمان طلوع اسلام بعد از شهادت رسول خدا افرادی که از اهل‌بیت (ع) دور بودند به‌واسطهٔ کج‌فهمی یا نفوذ دشمنان در بدنه اصحاب پیامبر قرائت ناقصی از اسلام ارائه و سعی کردند که قرآن را بدون اهل‌بیت بفهمند که این امر سبب بروز جریان‌هایی نظیر داعش شد.

وی با اشاره به اینکه فهمیدن اسلام بدون ولایت اهل‌بیت (ع) امکان‌پذیر نیست عنوان کرد: پیامبر در احادیث متعدد اهل سنن و شیعه به این اشاره داشتند که کتاب خدا از اهل‌بیت جدا نیست.

این کارشناس ابراز کرد: برای شناخت شاخصه‌های اسلام ناب باید به مختصات تعاملات انسانی با عالم توجه کنیم چرا که دین برای انسان و انتخابات‌های انسان در زندگی روزمره آمده است تا انسان را به سعادت برساند.

وی افزود: تعاملات انسان با زندگی روزمره چهار بخش از جمله تعامل با خالق، تعامل با همنوع، تعامل با طبیعت و تعامل با خویشتن است که در هرکدام از این تعاملات اسلام ناب برنامه‌هایی کلان و خودرو ارائه کرده است برای مثال در تعامل با خالق هستی هر چیزی که انسان را از مسیر عبودیت و روح توحید دور می‌کند از اسلام ناب خارج است.

این کارشناس با اشاره به اینکه اساس تعامل با همنوع عقلانیت و فطرت است بیان کرد: در تعامل انسان با همنوع عدم وابستگی به سران قدرت و سران ثروت از شاخص‌های اسلام ناب است که از صدر اسلام توسط پیامبر (ص) این امر مقابله وجود داشته و تا به امروز هم که انقلاب اسلامی پرچم‌دار اسلام ناب است ادامه دارد.

وی تصریح کرد: در تعامل با همنوع دشمن‌های متعددی از جمله دشمن عقیدتی نیز وجود دارد که لازم است مهارت برخورد با این افراد نیز کسب شود که یکی از مهارت‌هایی که پیامبر به ما آموختند وحدت امت اسلامی است.

حجت‌الاسلام فلاح مطرح کرد: وحدت مسئله‌ای بود که توسط پیامبر (ص) مطرح شد و امام راحل نیز برای مردم بیان کردند که وحدت باعث جلوگیری از نفوذ دشمن می‌شود.

وی افزود: در تعامل انسان با طبیعت نظر با عظمت به نعمات الهی است و بی‌توجهی به ذخایر و منابع طبیعی خارج از اسلام ناب است.

وی ادامه داد: در تعامل انسان با خویش نیز اولین گام کسب معرفت و آمادگی برای کسب مقام خلیفه اللهی است.

این کارشناس گفت: تفاوت اسلام ناب با اسلامی غیر ناب یا به اصلاح اسلام آمریکایی این است که اساس اسلامی که داعش و امثال آن مطرح می‌کنند اسلام مبتنی بر هوای نفس، ثروت طلبی، قدرت‌طلبی است درحالی‌که مبنای اسلام ناب عبودیت، رضایت خدا و اهل‌بیت است و ما این عبودیت را در گروه‌هایی نظیر داعش نمی‌بینیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه پیامبر اگر در زمان حال بودند مردم را برای مقابله با دشمنان به وحدت دعوت می‌کردند گفت: هر چیزی که بر هوای نفس باشد از عقلانیت به دور است و هر چیزی از عقلانیت به دور باشد دچار تناقضات و تعارضات خواهد شد و هر چیزی که دچار تعارض و تناقض باشد به بن‌بست خواهد رسید چنانچه گروه‌هایی که نظیر داعش بودند به بن‌بست رسیدند اما اسلام همچنان پابرجا است.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا