شهرستان ها

مغازه گردی کرونا در کرمان/ تبصره‌ای که به کمک کویید ۱۹ آمد

کرمان – فعالیت اصناف در موج پنجم کرونا در کرمان موجب افزایش حضور مردم در معابر عمومی و عادی انگاری در شرایطی شده که از آن به عنوان بحرانی‌ترین وضعیت کرمان در اپیدمی کرونا یاد می شود.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: اوایل هفته گذشته بود که اتاق اصناف کرمان از فعالیت گروه شغلی سطح ۲ در استان کرمان تا ساعت ۱۵ پس از رایزنی‌های متعدد خبر داد اما چند روز بعد رایزنی‌های جدید با موافقت استاندار کرمان مواجه شد و به این ترتیب این گروه شغلی فعالیت خود را تا ساعت ۸ شب ادامه دادند و اصنافی که در پاساژها و مکان‌های سر پوشیده کار می‌کنند اما ساعت ۱۵ کار را تعطیل کردند. حالا خبرهای جسته و گریخته از افزایش رایزنی برای برداشتن بیشتر محدودیت‌ها برای صنوف دیگر حکایت دارد!

پیشی گرفتن دغدغه نان از جان

این طرح قرار شد آزمایشی انجام شود و پس از بررسی وضعیت بازار و در صورت رعایت پروتکل‌ها تمدید شود. اما نتیجه این تصمیم عجیب استانداری کرمان باز شدن بخش عمده‌ای از بازارهای کرمان و فعالیت صنوف به جزو صنوف پر خطر به صورت قانونی شد.

حدود یک هفته از این تصمیم گیری گذشته است اما نتیجه آن؛ شلوغی بیش از حد در بازار و عدم رعایت پروتکل‌ها بود، موج پنجم کرونا در صورت ادامه روند فعلی در استان کرمان طولانی‌تر از آنچه خواهد بود که انتظار می‌رفت.

حدود یک هفته از این تصمیم گیری گذشته است اما نتیجه آن؛ شلوغی بیش از حد در بازار و عدم رعایت پروتکل‌ها بود، موج پنجم کرونا در صورت ادامه روند فعلی در استان کرمان طولانی‌تر از آنچه خواهد بود که انتظار می‌رفت

عدم نظارت دقیق و صحیح ذر زمینه اجرای پروتکل‌ها و محدودیت‌ها در حالیست که عملاً معابر شهر کرمان این روزها شلوغ تر از همیشه و ترافیک در خیابان‌های شهر نیز بسیار سنگین است.

در واقع محدودیت‌های در موج پنجم کرونا در استان کرمان هیچ شباهتی به موجهای قبل ندارد و اوضاع عادی انگاری شده است.

برای بررسی دقیق موضوع خبرنگار مهر بازدید میدانی از وضعیت بازار انجام داد، نکته ابتدایی در بازگشایی اصناف شرط، رعایت کامل و دقیق پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک توسط فروشنده‌ها و خریداران است.

قرار بر این بود که در صورت تخلف واحدهای صنفی جریمه و یا پلمب شوند اما هیچ خبری از محدودیت و نظارت وجود ندارد، مگر اصنافی که انصاف را رعایت می‌کنند و برای سلامت خود و جامعه ارزش قائل هستند طبق مشاهدات خبرنگار مهر در بهترین حالت ۵۰ درصد اصناف فاصله گذاری را رعایت می‌کنند.

نکته مرتبط با فعالیت صنوف در هر شهری تأثیر مستقیمی است که از نظر الگو برداری رفتاری بر جامعه می‌گذارند. فعالیت عادی اصناف عملاً این پیام را به مردم منتقل می‌کند که خطر خاصی وجود ندارد و وقتی عرضه کننده فعال است پس متقاضی هم می‌تواند از خانه خارج و برای خرید اقلام غیر ضروری اقدام کند.

در خصوص تعطیل شدن پاساژها و مکان‌های سرپوشیده وضعیت کمی بهتر است و نظارت در زمینه بسته شدن مراکز خرید سرپوشیده از سوی متولیان امر انجام می‌شود اما در خصوص واحدهای تجاری و صنوفی که باید تا ساعت ۲۰ شب مشغول باشند به وضوح می‌توان تخلفات مکرر را مشاهده کرد.

در زمینه رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری به خصوص در بازارهای و مراکز تجاری کمترین میزان فاصله گذاری رعایت می‌شود این مساله به خصوص در بازار کرمان، مراکز تجاری مانند خیابان شریعتی و خیابان امام خمینی به وضوح دیده می‌شود.

حضور مسافران استان‌های مجاور در کرمان ادامه دارد

مشاغل سطح ۳ نیز که باید به کلی تعطیل باشند نیز بعضاً با کرکره‌های نیمه بسته در حال فعالیت هستند که در این زمینه مکان‌های پر جمعیتی مانند سالن‌های تفریح و ورزشی، و… می‌توان اشاره کرد.

مشاغل سطح ۳ نیز که باید به کلی تعطیل باشند نیز بعضاً با کرکره‌های نیمه بسته در حال فعالیت هستند که در این زمینه مکان‌های پر جمعیتی مانند سالن‌های تفریح و ورزشی و… می‌توان اشاره کرد هر چند قرار بود از ورود مسافر به شهر کرمان نیز جلوگیری شود اما به سادگی می‌توان افرادی که لباس استان‌های مجاور را به تن دارند در رستوران‌ها، اماکن تجاری مشاهده کرد و در اطراف مراکز پزشکی کرمان نیز پلاک خودروهای غیر بومی به وفور مشاهده می‌شود.

حالا در حالی کرمان ۹ درصد جمعیت بیماران بستری کرونایی را در خود جای داده و هر روز بر تعداد بیماران بستری و شناسایی شده که در خانه‌ها قرنطینه می‌شوند افزوده می‌شود که میزان رعایت پروتکل‌ها نسبت به گذشته کاهش جدی دارد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در کرمان در خصوص آخرین آمار بیماری کویید ۱۹ در کرمان می‌گوید: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۹ نفر بیمار قطعی مبتلا به ویروس کرونا در کرمان بستری شده‌اند و در همین مدت نیز ۱۰ نفر جام خود را از دست داده‌اند.

۷۴۶ بیمار کرونایی در کرمان بستری هستند

مهدی شفیعی افزود: ۷۴۶ نفر هم اکنون در کرمان بستری هستند و روند ابتلاء در کرمان صعودی است و موارد فوتی نیز در مقایسه با هفته‌های گذشته افزایش یافته است.

وی از مردم خواست در خانه بمانند و کارهای غیرضروری را به بعد از اتمام موج پنجم کرونا تعویق کنند و از حضور در مکان‌های شلوغ پرهیز نمایند.

مغازه گردی کرونا در کرمان/ تبصره‌ای که به کمک کویید ۱۹ آمد

وی استفاده از ماسک را برای جلوگیری از کرونا بسیار مهم دانست و افزود: کرمان همجوار با استان‌های درگیر با کرونای دلتا قرار دارد این نوع از کرونا هم اکنون در کرمان شایع شده است.

کوچک‌ترین اغماض موجب تشدید وضعیت کنونی می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با بحرانی دانستن وضعیت کنونی کرمان به خبرنگار مهر گفت: کوچک‌ترین اغماض در موج پنجم موجب تشدید وضعیت کنونی و خارج شدن وضعیت از کنترل می‌شود.

حمید رضا رشیدی نژاد افزود: شاهد افزایش قابل توجه اشغال تخت‌های بیماری کویید ۱۹ نسبت به یک هفته قبل هستیم و این مساله به شدت نگران کننده است.

وی خواستار رعایت کامل پروتکل‌ها مطابق با قوانین موجود شد و افزود: هر گونه عادی سازی موجب تشدید کرونا افزایش بستری و مرگ و میر و طولانی‌تر شدن موج پنجم خواهد شد.

هر گونه عادی سازی موجب تشدید کرونا افزایش بستری و مرگ و میر و طولانی‌تر شدن موج پنجم خواهد شد

وی با اشاره به واکسیناسیون بالای ۷۰ سال در کرمان گفت: همین مساله میزان مرگ و میر کرونا در موج کنونی را کاهش داده است و با توجه به درگیری بالای کرونا در کرمان خواستار اختصاص واکسن به کرمان و کنترل بیماری هستیم.

وی رعایت فاصله گذاری در ادارات، اصناف، خانواده‌ها و سایر مکان‌ها را بسیار مهم دانست و از مردم خواست به جز در موارد بسیار ضروری از خانه خارج نشوند.

باید دید مسئولان استان کرمان برای افزایش رعایت پروتکل‌ها در اصناف و پلمب کردن صنوفی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند چه انجام می‌دهند.

آنچه که مسلم است ادامه وضع موجود در روزهای آینده موجب افزایش شیوع کرونا می‌شود. این در حالیست که بعد از آزاد کردن فعالیت مشاغل سطح دوم شاهد درخواست بیشتر از استانداری کرمان برای بازگشایی صنوف دیگر هستیم و باید منتظر ماند و دید آیا مدیران کرمان همچنان به روند عادی سازی را در اوج شیوع بیماری در کرمان ادامه می‌دهند و آیا از نتایج این تصمیم گیری ها آگاهند؟

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا