سلامت

مصرف طولانی Paxlovid برای مبتلایان کووید طولانی بی‌فایده است

مطالعات نشان می دهد؛

یک مطالعه جدید نشان می دهد که دوره طولانی مصرف داروی ضد ویروسی Paxlovid علائم طولانی کووید را در فرد کاهش نمی دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیسن نت، محققان گزارش کردند افرادی که Paxlovid را به مدت ۱۵ روز- سه برابر زمانی که برای عفونت اولیه کووید تجویز شده است- مصرف کردند بهبودی بهتری در کووید طولانی مدت خود نسبت به افرادی که دارونما مصرف می‌کردند، نداشتند.

دکتر «آپیندر سینگ» محقق ارشد و رئیس بیماری‌های عفونی در دانشگاه استنفورد، گفت: «در حالی که اکنون درمان‌ها و شیوه‌های درمانی بهبود یافته‌ای برای کووید حاد وجود دارد، هیچ مورد تأییدیه از سوی سازمان غذا و دارو آمریکا برای کووید طولانی مدت وجود ندارد. مردم همچنان رنج می‌برند و موارد همچنان در حال افزایش است.»

تخمین زده می‌شود ۱۰ تا ۲۰ درصد از بیماران مبتلا به کووید، به کووید طولانی مبتلا می‌شوند، مجموعه‌ای از علائم که معمولاً سه ماه یا بیشتر پس از عفونت اولیه فرد ظاهر می‌شود.

یک نظریه معتقد است که کووید طولانی مدت ممکن است به دلیل بقایای ویروسی که در بافت‌های عمیق فرد حتی پس از پاکسازی عفونت باقی می‌ماند، رخ دهد.

سینگ گفت: «برخی از مطالعات نشان می‌دهد که ذرات ویروسی و بقایای مولکولی می‌توانند مسئول علائم مداوم برخی از مبتلایان به کووید طولانی باشند. ما متوجه شدیم که اگر اینطور باشد، شاید درمان آنها با Paxlovid بتواند برخی از این علائم را تسکین دهد.»

بین نوامبر ۲۰۲۲ و سپتامبر ۲۰۲۳، محققان ۱۵۵ بیمار مبتلا به کووید طولانی را که بیش از ۱۶ ماه قبل به کووید آلوده شده بودند، انتخاب کردند. هر شرکت کننده حداقل دو مورد از شش علامت شایع کووید طولانی را گزارش کرده بود: خستگی، مه مغزی، تنگی نفس، بدن درد و علائم قلبی یا گوارشی.

نیمی از بیماران به طور تصادفی در یک دوره ۱۵ روزه Paxlovid و بقیه دارونما دریافت کردند. بیماران در زمان ابتلاء به کووید، پنج روز از این داروی ضد ویروسی استفاده می‌کنند.

محققان گزارش می‌دهند که در هفته ۱۰، تفاوت آماری معنی داری در علائم بین دو گروه وجود نداشت.

با این حال، این کارآزمایی یک نتیجه مثبت داشت؛ نشان داد که مردم می‌توانند با خیال راحت یک دوره طولانی از Paxlovid استفاده کنند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا