سلامت

اطرافیان شما هم در بهار امسال سرما خورده‌اند؟

در ماه‌های اردیبهشت و خرداد سال جاری، شاهد افزایش ابتلا به بیماری‌های تنفسی هستیم، بیماری‌هایی که با علائم شبه سرماخوردگی، یا مثلاً آنفلوآنزا و حتی کرونا به سراغ افراد می‌روند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، بیماری‌های تنفسی می‌تواند باعث علائمی مانند تب، سرفه، گلودرد، آبریزش بینی، درد عضلانی و خستگی شود. در حالی‌که این بیماری معمولا در فصل زمستان شایع‌تر است اما در یکی دو ماه گذشته شاهد ابتلای افراد به این بیماری‌ها بوده‌ایم.

فارغ از این‌که این بیماری‌های تنفسی کرونا، آنفلوانزا یا سرماخوردگی هستند اما ابتلا به آن‌ها دلایلی دارد، مانند کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، این روزها شاهد کاهش قابل توجه استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در معابر و حمل و نقل عمومی هستیم. این موضوع می‌تواند به افزایش انتقال بیماری‌های تنفسی کمک کند.

کاهش ایمنی بدن یکی دیگر از دلایل است، ممکن است به‌دلیل عدم ابتلا به بیماری‌های تنفسی در یکی دو سال گذشته به دلیل رعایت پروتکل بهداشتی سیستم ایمنی بدن انسان‌ها در برابر ویروس‌ها ضعیف شده باشد.

تغییر در سویه‌های ویروس‌ها از جمله عوامل دیگر است، ممکن است سویه‌های جدیدی از ویروس‌های تنفسی در حال گردش باشند که نسبت به سویه‌های قبلی مسری‌تر یا مقاوم‌تر در برابر سیستم ایمنی باشند.

چه باید کرد؟

در چنین وضعیتی چند نکته را باید رعایت کرد، نکاتی مانند رعایت پروتکل‌های بهداشتی: استفاده از ماسک، شستن مرتب دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی کمک کند.

نکته دوم تقویت سیستم ایمنی است، مصرف غذاهای سالم، ورزش و خواب کافی می‌توان سیستم ایمنی آنها را تقویت کرد.

همچنین با رعایت نکات پیشگیرانه و مراجعه به موقع به پزشک در صورت ابتلا، می‌توان از عوارض و پیامدهای ناگوار بیماری‌های تنفسی جلوگیری کرد.

منبع: سازمان بهداشت جهانی

آگهی
دکمه بازگشت به بالا