سلامت

اعترافات عجیب پزشکی درباره پاندمی کرونا

مدیر سابق مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی‌ آمریکا که یکی از مهم‌ترین چهره‌ها در جریان همه‌گیری کرونا بود، اعلام کرد قانون رعایت دو متر فاصله اجتماعی و دیگر تدابیر پیشگیرانه برای محافظت در مقابل کووید۱۹ را از خود ابداع کرده و هیچ مطالعه‌ و تحقیقی درباره برخی تدابیر انجام نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری‌آنلاین، صحبت‌های آنتونی فائوچی، مدیر سابق مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا در جلسه دفاعیه‌اش مقابل کنگره آمریکا منتشر شده است.

فائوچی به دلیل محدودیت‌هایی که در دوران همه‌گیری اعمال کرده مورد بازخواست قرار گرفته و اعتراف کرده که تصمیماتش در کند کردن گسترش ویروس تاثیر چندانی نداشته‌اند.

البته او از تصمیم‌گیری‌هایش در طول همه‌گیری کووید-۱۹ دفاع کرد و گفته «وقتی با شیوع بیماری جدید سروکار دارید، همه چیز تغییر می‌کند. بر اساس فرآیند علمی، اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کنید که در آن زمان به شما امکان می‌دهد تصمیم یا توصیه یا دستورالعملی داشته باشید.»

حالا مرکز ملی بهداشت و درمان بریتانیا هم به تاثیر منفی ماسک زدن بر یادگیری و آموزش خواندن و نوشتن به دانش‌آموزان تاکید کرده و این که کاهش قابلیت یادگیری و عقب‌ماندگی اجتماعی در کودکان در این دوران کاملا مستند شده است.

نتایج پژوهش دیگر این مرکز هم نشان داده فاصله‌گذاری اجتماعی به افزایش موارد افسردگی، اضطراب عمومی، استرس حاد و درگیری با افکار مزاحم منجر شده است.

این در حالی است که فائوچی اوایل سال ۲۰۲۴ به یکی از مشاوران کمیته فرعی نمایندگان مجلس آمریکا درباره همه‌گیری کرونا گفته قانون رعایت فاصله اجتماعی دو متری بدون طرح و برنامه قبلی و کاملا اتفاقی به وجود آمد و او نمی‌داند که سروکله این قانون چطور پیدا شد.

او زمانی که برای پاسخگویی در مورد چگونگی شکل‌گیری این قانون تحت فشار قرار گرفته، گفته: «می‌دانید، یادم نیست. یهویی شد!»

فائوچی همچنین تاکید کرده از وجود تحقیقاتی که فاصله‌گذاری اجتماعی را تایید کند، اطلاعی ندارد و می‌داند اجرای چنین مطالعه‌ای «بسیار دشوار» است. علاوه بر این، فائوچی گفته به یاد نمی‌آورد چیزی خوانده باشد که نشان دهد ماسک زدن کودکان مانع ابتلا آن‌ها به کووید می‌شود.

او به این سؤال که آیا مطالعات یا داده‌هایی مبنی بر مزیت ماسک زدن برای کودکان به خاطر دارد، پاسخ داده «شاید؛ اما به طور خاص و دقیق چیزی یادم نمی‌آید.»‌

این پزشک همچنین درباره اینکه استفاده از ماسک برای کودکان راهی مطمئن در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا است، بیان کرده که هیچ مطالعه و تحقیقی انجام نشده است.

این مدیر سابق موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا فرضیه نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا از یک موسسه ویروس‌شناسی در ووهان چین را هم «احتمال واقعی» دانسته و گفته «مردم سراغ جنبه‌های توطئه‌آمیز رفته‌اند، اما احتمال دارد نشت آزمایشگاهی باشد. من فکر می‌کنم که این موضوع ذاتا یک تئوری توطئه نیست، اما مردم چیزهایی از دل این ماجرا بیرون می‌کشند که واقعا احمقانه است.»

اعتراف او از این جهت اهمیت دارد که خودش ۴ سال پیش با انتشار مقاله‌ای، نظریه نشت از آزمایشگاه را رد کرده بود. کمیته ویروس کرونا هم ماه‌ها زمان صرف کرد تا منشا این ویروس را که بسیاری از زندگی‌ها را از هم پاشید و جان شش میلیون نفر را گرفت، کشف کند.

البته این پزشک تاکید کرده «اقدامات انجام شده در چند ماه اول همه‌گیری برای نجات جان انسان‌ها ضروری بوده است. این مراحل شامل تشویق مردم به فاصله گذاری اجتماعی، پوشیدن ماسک و دریافت واکسن پس از تایید بوده است. چون اگر مقامات بهداشت عمومی اجازه می‌دادند ویروس بدون هیچ گونه اقدامات احتیاطی یا ایمنی در کشورها گسترش پیدا می‌کرد، به احتمال زیاد میلیون‌ها نفر دیگر جان خود را از دست می‌دادند.»

آگهی
دکمه بازگشت به بالا