دانش و فناوری

سبک زندگی سالم خطر مرگ زود‌هنگام ژنتیکی را کاهش می‌دهد

دکتر ژیفنگ وو از دانشگاه ژجیانگ چین می‌گوید رعایت سبک زندگی سالم می‌تواند خطر مرگ زود‌هنگام را در افرادی که به لحاظ ژنتیکی مستعد آن‌اند، تا ۶۲ درصد کاهش دهد.

بسیاری از پژوهش‌‌‌ها از وجود ارتباط بین سبک زندگی سالم و طول عمر خبر داده‌اند و برخی دیگر بر مولفه ژنتیکی در طول عمر تاکید کرده‌اند، اما گزارشی که روز دوشنبه در مجله «پزشکی مبتنی بر شواهد بی‌ام‌جی» (BMJ Evidence Based Medicine) منتشر شد، چگونگی ترکیب این دو عامل را بررسی می‌کند.

به گفته دکتر علاالدین شادیاب از دانشگاه کالیفرنیا از آنجا که برای این تحقیق، داده‌های بیش از ۳۵۰ هزار نفر (حجم نمونه بزرگ و قابل تعمیم به جمعیت کل) و اطلاعات مربوط به ژنتیک، تحصیلات، وضعیت اجتماعی‌‌ــ‌اقتصادی و سابقه بیماری این افراد (امکان ارزیابی ارتباط پیچیده‌تر بین عوامل مختلف) بررسی شده، به لحاظ روش‌شناسی بسیار قوی است؛ با این حال تاکید کرد چون در این نمونه تنها افرادی با اصل و نسب اروپایی شرکت داشته‌اند، برای تعمیم به سایر گروه‌های نژادی محدودیت دارد.

داده‌‌ها نشان می‌دهد همه افراد، صرف‌نظر از خطرات ژنتیکی متوجه آن‌ها، در صورت داشتن سبک زندگی ناسالم، ۷۸ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ زود‌هنگام قرار می‌گیرند.

دکتر وو خاطرنشان می‌کند افرادی که هم به لحاظ ژنتیکی در خطرند و هم سبک زندگی ناسالم دارند، دو برابر زودتر از افرادی می‌میرند که با خطر ژنتیکی مرگ زودهنگام مواجه نیستند و سبک زندگی سالمی را هم دنبال می‌کنند. این داده‌ها نشان می‌دهد افرادی که به دلایل ژنتیکی در معرض خطر مرگ زود‌هنگام‌اند، در صورت داشتن یک سبک زندگی سالم می‌توانند طول ‌عمرشان را تا ۵.۵ سال افزایش دهند. بر این اساس، پایبندی به یک سبک زندگی سالم می‌تواند کاهش طول عمر افرادی را که از نظر ژنتیکی عمرشان کوتاه است، به میزان قابل‌توجهی کم کند.

محققان توانسته‌اند چهار عامل را که بر خطر مرگ زود‌هنگام بیشترین تاثیر را دارند، شناسایی کنند. به گفته وو، این مطالعه یک «ترکیب بهینه» شامل سیگار نکشیدن، فعالیت بدنی منظم، خواب کافی و مفید، و رژیم غذایی سالم را شناسایی کرد که می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر طول عمر انسان‌ تاثیر بگذارد.

خواب کافی در این مطالعه هفت تا هشت ساعت خواب در شب تعریف شد و دستورالعمل‌های موجود در آمریکا شامل فعالیت بدنی متوسط دست‌کم به مدت ۱۵۰ دقیقه در هفته و تمرین قدرتی دو روز در هفته را برای بزرگسالان توصیه کرد.

سیگار نکشیدن و همچنین کاهش یا کنار گذاشتن مصرف الکل هم از اصول زندگی سالم است. در مورد تغذیه، کارشناسان به مزیت‌ رژیم غذایی مدیترانه‌ای اشاره می‌کنند که بر استفاده بیشتر از گیاهان تمرکز دارد، حاوی میوه‌، غلات کامل، حبوبات، مغزها و روغن زیتون است و بر کاهش مصرف گوشت قرمز تاکید می‌کند.  

منبع ایتنا
آگهی
دکمه بازگشت به بالا