ورزش

مسؤولان راگبی را نمی شناسند/ توسعه ما را آسیا دید اما داخل ندید

در نشست خبری سرپرست فدراسیون مطرح شد:

سرپرست فدراسیون راگبی با اشاره به فعالیت های این فدراسیون در مورد برخی بی مهری ها انتقاد کرد و گفت: مسؤولان شناختی از راگبی ندارند. 

به گزارش خبرنگار مهر، میرمهدی حسینی سرپرست فدراسیون راگبی در نشست خبری که امروز (یکشنبه ٢٠ خرداد) برگزار شد در مورد موضوعات مرتبط با این فدراسیون توضیح داد.

وی در آغاز گفت: از سال ٩٨ وارد هیات رئیسه راگبی شدم، یک سال بعد رییس انجمن راگبی شدم و از آقای علیپور رییس وقت فدراسیون انجمن های ورزشی حکم گرفتم. سال ١٤٠٠ بعد از ٥ سال وقفه تیم های مردان و زمان را به غرب آسیا اعزام کردیم.

وی تصریح کرد: تا قبل از آن راگبی فعالیت هایش را داخلی پیگیری می کرد و همین موضوع باعث دور شدن از عرصه قهرمانی شده بود، اعزام به دوحه اما انگیزه ها را بازگرداند.

وی با تاکید بر وضعیت تیم های عربی و اینکه از بازیکنان چند ملیتی استفاده می کنند، یادآور شد: در دوحه با چالش‌هایی روبه‌رو بودیم؛ علی‌الخصوص این که تیم‌های عربی اکثر بازیکنان و مربیان‌شان را از انگلیس، نیوزلند و استرالیا می‌آورند. در غرب آسیا دومی و سومی کسب کردیم.

سرپرست فدراسیون راگبی با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده با عراق گفت: الان سرمربی تیم ملی عراق ایرانی است. در کل طی این مدت فعالیت های آموزشی در زمینه داوری و مربیگری داشته ایم.

حسینی تصریح کرد: سال ١٤٠١ تیم ملی مردان را به اندونزی اعزام کردیم، این تیم در آن رقابت ها چهارم شد، سال ١٤٠٢ فعالیت ها را با برنامه های داخلی پیگیری کردیم. همان سال تیم دختران در مسابقات غرب اسیا مدال برنز گرفت و تیم مردان در تورنمنت ترکیه نایب قهرمان شد.

وی با اشاره به لژیونر شدن برخی بازیکنان راگبی گفت: در کل طی این مدت تلاش مان این بود که راگبی را توسعه دهیم، اقدام قابل توجه دیگر این بود که میانگین ترکیب تیم بانوان را به ٢١ سال کاهش دهیم.

سرپرست فدراسیون راگبی خاطرنشان کرد: راگبی یک رشته المپیکی و جزو ٦ رشته اول ورزش جهان از نظر مخاطب و گردش مالی است، من سال گذشته شخصیت برجسته سال در راگبی آسیا شدم. کسب این عنوان در یک رشته المپیکی، نتیجه تلاش های چندساله بود که خیلی از آقایان در ایران ندیدند اما آسیا دید.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر که در رابطه با تغییر وضعیت راگبی از فدراسیون به انجمن مطرح شد، گفت: حدود ۳ سال قبل یک نامه‌ای از سوی ورلدراگبی به کنفدراسیون آسیا آمد و رئیس آسیایی با وزیر وقت ورزش و جوانان و رئیس وقت کمیته ملی المپیک دیداری داشتند که با درخواست فدراسیون جهانی، آقای سجادی تغییر راگبی به فدراسیون را دستور دادند. در سال ۱۳۸۹ هم راگبی از فدراسیون بر اثر درگیری رئیس فدراسیون با یک نفر دیگر، به انجمن برگشت و دیدیم چه اتفاقاتی رخ داد.

وی در این زمینه ادامه داد: طعم تلخ انجمن‌شدن را چشیده‌ایم و الان ۳۰۰۰ امضا از سوی بچه‌های راگبی به وزارت و آسیا راگبی فرستاده‌اند. شنیده‌ام نامه‌ای به کمیته فرستاده‌اند اما ما اطلاعی نداریم. آقای وزیر بدون این که پاسخی بدهند، طبق اختیارات وزارتی دستور به انجمن شدن داده‌اند.

سرپرست فدراسیون راگبی تاکید کرد: کارشناسی هم نشده و همین است! اولا باید این مساله کارشناسی شود و وقتی یک وزیر از یک دولت بیرون آمده و حالا وزیر دیگری از همان دولت بیرون آمد، چرا باید تغییر رویکرد بدهد؟ فکر نمی‌کنم معاون وزیر صحبت خودش را گفته باشد، قطعاً صحبت بالاتر است. آقای اسبقیان به من گفتند نامه‌ای برای انجمن شدن راگبی فرستاده‌ایم که من آن نامه را دریافت نکرده‌ام. دلیلی برای این کار نداشتند. ما باید این را در خانواده خودمان حل کنیم و نباید کار به ورلدراگبی و آسیاراگبی برسد. چندین بار از آقای هاشمی خواستم وقتی بذارند که حرف بزنیم ولی به من وقت ندادند. ما در رشته‌های تیمی مشکل داریم و نباید دستاوردهای راگبی را ندید بگیریم.

وی پیرامون تکرار این اتفاق تصریح داشت: در سال ۱۳۸۹ چنین ضربه‌ای خوردیم و این باورکردنی نیست. ثبات در دستگاه ورزش بدین شکل زیر سوال می‌رود. امیدوارم شنیده‌های ما صحیح و درست نبوده باشند. قوانین را نمی‌دانم ولی فدراسیون‌هایی که المپیکی هستند و مخاطب داخلی دارند، اگر به انجمن تبدیل شوند؛ آسیا و ورلدراگبی می‌تواند واکنش نشان بدهد. الان بچه‌ها به این سازمان‌ها نامه فرستاده‌اند و اعتراض کرده‌اند. فکر نمی‌کنم به راحتی بتوانند به انجمن تبدیل کنند. اگر کارشناسی می‌کردند و دلایلی محکمی می‌آوردند، ما می‌پذیرفتیم. ما دستاورد و توسعه داشتیم. ما بدون زیرساخت و زمین، توسعه دادیم.‌ رشته‌هایی داریم المپیکی نیستند، ۲۰ سال است عنوان نگرفته‌اند، جمعیتی ندارند و توسعه نیافته‌اند ولی فدراسیون هستند. این سوال من است چه اتفاقی می‌افتد؟!

حسینی در مورد برخورد احتمالی مقامات آسیایی در صورت تغییر وضعیت راگبی به انجمن تاکید کرد: قانون فدراسیون اسیا را نمی دارم اما می دانم رشته هایی که المپیکی هستند و دستگاه های داخلی آن را انجمن می کُند، فدراسیون های بین المللی می توانند واکنش داشته باشند به خصوص که از داخل ایران اعتراض هایی مطرح شده أست.

وی در این زمینه ادامه داد: مهم اینجاست که ما در قالب فدراسیون و بدون زیر ساخت، دستاورد داشته ایم، مدال گرفته ایم و ورزشکار پرورش داده ایم. رشته هایی داربم که سال هاست مدال نگرفته و در کل کار خاصی انجام نداده اند اما فدراسیون هستند.

سرپرست فدراسیون راگبی در مورد پرداخت پاداش مدال آوران که با انتقادهایی از سوی ورزشکاران این رشته همراه بود، گفت: مبنای کسب عنوان آسیایی، شوراست. شورای برون‌مرزی به اعزام نگاه می‌کند و اجازه می‌دهد. ما عنوان و مقام کسب کردیم. اگر به ما زنگ می‌زدند برای دیدار با مسئولین، بچه‌های ما با افتخار می‌رفتند. یک جامعه جوان الان به باورهایش آسیب وارد شده أست.

وی افزود: نزدیک تجلیل رئیس‌جمهور از ورزشکاران، اسم بچه‌های ما در لیست تجلیل بود ولی ۳ روز مانده به مراسم، اسم راگبی حذف شد! هیچ‌کس خسته‌نباشید و تشکر نگفت. من برای شخصیت برجسته شدن از کشورهای مختلف پیام تبریک گرفتم ولی از داخل هیچکس پیام نداد و آسیاراگبی هم پاسخی نگرفت. مدال دختران ما از خیلی رشته‌ها مرغوب‌تر بود ولی از ما تجلیلی نکردند.

وی یادآور شد: بنده به مشاور و معاون وزیر نامه نوشتم، به معاونت قهرمانی اعتراض کردیم، کاپیتان ما اعتراض خود را مطرح کرد اما فقط سکوت کردند، همان طور که در مورد تغییر فدراسیون به انجمن سکوت کردند.

حسینی گفت: ورزشکاران ما با مشکلات زیاد کار می کنند اما تجلیل نمی شوند، در حالیکه ٥٠ و ١٠٠ میلیون زندگی آنها را تکان می دهد، این جای افسوس دارد.

سرپرست فدراسیون راگبی خاطرنشان کرد: یکی از مسؤولان وزارت ورزش به من گفتند که نامه ای محرماته به شما دادیم در حالیکه چنین نامه ای به من نرسیده أست ضمن اینکه وقتی قرار أست نتیجه یک اقدام یعنی تغییر فدراسیون به انجمن علنی شود، نامه وحرمانه معنا ندارد، علاوه بر این همین مسئول قبل از نامه، موضوع را به ورزشکاران ما گفته بود.

وی با بیان اینکه دلیلی نمی بینم راگبی از فدراسیون به انجمن تغییر وضعیت پیدا کُند، ادامه داد: کوبیدن یک رشته ورزشی معنا ندارد، وقتی بخواهیم یک رشته را کوچک کنیم یا ان رشته توسعه ای نداشته باشد، ان را انجمن می کنیم.

حسینی تاکید کرد: فدراسیون راگبی آسیا از من توضیح خواسته أست اما من پاسخی ندادم و منتظر تصمیم گیری نهایی هستم. اما بازهم یادآور میشوم که حدود ٣٠٠ نفر از ورزشکاران راگبی نامه ای امضا کرده و به آسیا ارسال کرده اند.

وی در بخشی از نشست خبری خود گفت: برخی مسئولان اصلا راگبی را نمی شناسند، در نشستی که برای امضای تفاهم نامه مالی برگزار شده از من پرسیدند که کلاه راگبی را از کجا تهیه می کنید در حالیکه راگبی اصلا کلاه ندارد، فکر می کنم این رشته را با فوتبال آمریکایی اشتباه گرفتند. یا از من می پرسیدند که راگبی المپیکی است؟!

سرپرست فدراسیون راگبی در مورد درخواست خود از وزارت ورزش گفت: وزارت ورزش یک سری اختیارات دارد و یک سری وظایف، یکی از وظایفش توسعه زیرساخت ها أست، وقتی زیر ساخت نباشد توسعه ای صورت نمی گیرد، امیدوارم وزارت ورزش به قدری که به اختیاراتش توجه دارد به وظایفش هم توجه کُند. وقتی زمین ما را می گیرند و قصد تغییر وضعیت دارند یعنی فقط دورهمی، که اگر اینگونه باشد من نمی مانم.

حسینی در مورد وضعیت بودجه فدراسیون راگبی گفت: سال گذشته ٢ میلیارد بودجه گرفتیم و امسال هم تا به امروز ٩٠٠ میلیون گرفتیم. مصوبه ای مبنی بر بودجه ٥ میلیاردی نداشتیم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا