فرهنگ

۴۰ روز روضه مقابل خانه شهدای محله باغ فیض/ کرونا روضه‌ را به خیابان‌ها آورد


همزمانی شیوع کرونا با ماه محرم، موجب ایجاد نوآوری‌ها و ابتکاراتی در برپایی مجالس اهل بیت(ع) شد که یکی از آن‌ها روضه خیابانی بود. امسال بسیجیان مسجد جامع باغ فیض همچون سال قبل، این برنامه خود را با یاد و نام شهدا مزین کردند.

خبرگزاری فارس ـ حوزه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: محرم سال گذشته و به دلیل شرایط کرونایی، ابتکاری توسط جمعی از مداحان رقم خورد که به سرعت در شهرهای دیگر کشور هم ادامه یافت و آن هم پویش #هر_کوچه_یک_حسینیه بود. پویشی که ایجاد شد تا در شرایط کرونایی کشور مانع تعطیل شدن مجالس و روضه سیدالشهدا شود و مداحان هم شعار خود را «کوچه به کوچه، عشق تو را جار می‌زنم» قرار دادند. مداحان در این برنامه در فضایی کاملاً ساده به مقابل خانه مردم می‌رفتند و در کوچه‌ها با حضور اندک جمعیت و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدون هرگونه تکلف و زرق و برقی به روضه‌خوانی می‌پرداختند.


برپایی روضه خیابانی در مقابل منزل شهدا

۴۰ روز روضه میهمان شهدای باغ فیض

این پویش در سال گذشته خوب فراگیر شد و بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت، اما امسال  کمتر مورد توجه بود. امسال بسیج پایگاه شهید علی ناطق نوری مسجد جامع باغ فیض و با همکاری ستاد یادواره شهدای باغ فیض و شورایاری این محله همچون سال قبل این پویش را اجرایی کردند و به رسم سال قبل خود، رنگ و بوی دیگری به آن دادند و تلاش کردند با اجرای آن، عیادتی از خانواده‌های شهدای منطقه خود هم داشته باشند. مرتضی متشرعی مداح این مسجد می‌گوید: « امسال باتوجه به شرایط کرونایی تصمیم گرفتیم «۴۰ روز روضه میهمان شهدای باغ فیض» را طراحی کنیم که از شب اول ماه محرم آغاز شده است و تا دهم صفر ادامه خواهد داشت.»


مرتضی متشرعی مداح اهل بیت

محله‌ای با ۱۳۰ شهید

محله باغ فیض دارای ۱۳۰ شهید دوران دفاع مقدس و دفاع از حرم اهل بیت (ع) است که سال گذشته هیأتی‌ها تصمیم گرفتند برنامه روضه‌های خیابانی خود را مزین به نام و یاد شهدا کنند. آن‌ها در بازه زمانی یک ماهه محرم سال گذشته توانستند این روضه‌ها را در مقابل خانه شهدا با نوای مرتضی متشرعی برگزار کنند. این مداح اهل بیت (ع) می‌گوید: «امسال این برنامه با استقبال مردم ۴۰ روز شد تا چهل روضه سیدالشهدا (ع) به نام و یاد شهدای منطقه برپا شود.»

 

فیلمی از روضه خانگی در مقابل منزل یک شهید در باغ فیض

تکریم از ۹۵ خانواده شهید با روضه خیابانی

این هیأتی‌ها در بازه ۴۰ روزه، به خانواده ۹۵ شهید سر خواهند زد و خانواده‌های آنان را مورد تکریم قرار می‌دهند. متشرعی می‌گوید: «در برخی از روزها مراسم برای چند شهید برگزار می‌شود. استقبال خوبی هم از سوی مردم صورت می‌گیرد و در هر مراسم بیش از ۲۰۰ نفر از مردم پای روضه می‌نشینند و گاه تا ۲۵۰ نفر هم جمعیت داریم.»


روضه خیابانی این گروه هرروز با استقبال مردم روبروست

نیم ساعت روضه به عشق یک شهید

این برنامه روضه در یک محدوده زمانی نیم ساعته اجرایی می‌شود. متشرعی می‌گوید: «جوانان بسیجی مسجد از یک ساعت قبل در محیط حاضر می‌شوند و برای افراد حاضر صندلی تعبیه می‌کنند تا افراد با فاصله‌گذاری مستقر شوند و از لحاظ کرونایی مشکلی هم وجود نداشته باشد. برخی روزها مهمان خانواده یک شهید و یا بیشتر هستیم که در یک روز مهمان خانواده ۴ شهید بودیم. مادران و پدران شهدا در این مراسم حضور پیدا می‌کنند و از اینکه نام و یاد شهید آنان نیز زنده می‌شود، موجب خرسندی و دلگرمی آنان می‌شود.»


جوانان منطقه باغ فیض در روزهای محرم، هر روز در مقابل خانه یک شهید به روضه‌خوانی پرداختند

مرتضی متشرعی می‌گوید: «کرونا شاید به زعم بسیاری تهدید بود اما فرصت‌هایی هم در دل خودش ایجاد کرد و آن‌هم آوردن روضه‌های سیدالشهدا به خیابان‌ها و میان مردم بود. در گذشته در میان فضای بسته مساجد و حسینیه‌ها روضه می‌خواندیم اما در این شرایط به خیابان‌ها آمدیم و جمعیت بیشتری و حتی رهگذران شنوای روضه‌ها هستند. ما ثابت کردیم اجازه تعطیل شدن روضه را نخواهیم داد حتی اگر مجالس را به خیابان‌ها و کوچه‌ها بیاوریم. »

این مراسم تا دهم ماه صفر هر روز از ساعت ۱۹ مقابل منازل شهدای محله باغ فیض با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود، اگر دلتان خواست تا هم روضه بشنوید و هم یاد شهدا را زنده کنید، حتماً مهمان آن‌ها در غرب تهران شوید.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا